Alla inlägg under mars 2010

Av Eva Fabricius - 30 mars 2010 22:47

Nyss hemkomna från tisdagsträningen.


Först så körde jag med Ozzy. Vi lekte med extern belöning som vanligt och nu fungerar det jätte bra. Därefter körde vi lite operant lek där jag backade bakåt och belönade det beteende som han bjöd på, vilket var ligg. Så jag passade på att köra ligg kvar och sen sitt kvar. Han fick även plocka apporten. Sen lekte vi med bollen. Jag tycker att han gnäller mindre nu och att han åter igen börjar att fokusera på mig efter att ha varit väldigt utåtriktad ett tag. Vi jobbar mycket på att hitta rätt känsla i det vi gör. Att han ska vara motiverad och i rätt sinnesstämning.


Därefter var det Eddies tur. Storpojken! Han är så duktig! Jag testade att göra kontaktövningen som jag har skrivit tidigare om här på bloggen för att sen börja gå. Han ska hänga med och hålla kontakten och positionen. Mina träningskompisar fick säga till när jag skulle klicka av. Och han gick så bra! 

Jag ska börja arbeta aktivt med

vänstersvängar och skänkelvikningar åt vänster och åt höger.

Jag ska även tänka på mitt tempo: jag måste gå saktare. Tänk dans!!

Därefter testade jag extern belöning på marken med hans boll och gjorde samma sak.


Och till sist gjorde vi framförgående; han fick gå på en linje till en burk som vi sen tog bort. Sen sa jag bara "före" och så slängde jag godis framför hans nos när han gick ut. Fungerade jätte bra!!!

Vi körde också ett kort platsläggande.


Ett träningsdilemma: jag vill ju kunna träna agility också men fortsättningskursen är på lördagar kl 14. Och då spårar ju vi. Och även om vi är klara, så vet jag inte om jag orkar sadla om. Hm, ett dilemma! Jag vet inte om jag ska vänta till nästa termin och träna själv nu istället. Men jag kan ju gå första gången så får jag en känsla för läget.

Det finns för många roliga hundsporter helt enkelt!


Tack till mina fina träningskompisar! Det är guld värt att träna med bra hundmänniskor!

Av Eva Fabricius - 30 mars 2010 09:58

 


Idag är det vår i luften och sol inne och sol i sinne!


Vi tog en härlig morgonpromenad, jag och pojkarna. Vovvisarna skulle göra konster i utbyte mot godis precis hela tiden. Så är det alltid när de är på gott humör!  Vi har tränat så mycket på hundmöten den sista tiden och på att inte springa fram och hälsa på alla och på att inte gå upp i varv. Som belöning för gott uppförande fick de hälsa på en liten westie idag.


Dagens lärdom: Uppför man sig, så får man fler friheter och roligheter!

Av Eva Fabricius - 29 mars 2010 23:25

Ja, nu har vi haft tredje kursgången, jag och Sara, med våra kära allmänlydnadskursare!


Vi jobbade hårt med kontakten, med kontakten och med kontakten. Lite inkallningar och möten pysslade vi också med. Jag tycker att alla jobbar så bra, men det är en konst att belöna vid rätt tillfälle så att hunden förstår.


Jag funderar mycket på det där med ledarskap och vad det egentligen är.

Hur är man en tydlig och bra ledare för sin hund? De ska ju kunna vara trygga med mig på samma gång som jag ska visa gränser.


Ja, det är den eviga frågan.

Man lär sig nya saker hela tiden, tycker jag.

Och man kan inte vara nog tydlig mot sin hund, det märker jag!


Natti natti!

Av Eva Fabricius - 27 mars 2010 14:54

Ja, då har vi spårat i ösregn! Jag trodde att det skulle vara fint väder idag, men inte då. Men för att ändå vara ärlig, så klarnade det upp varje gång vi gick ett spår och så började det regna varje gång vi tog en kopp kaffe vid bilarna.   Men vi kämpade på; jag, Gudrun med goldenkillen Lukas och Ola med labben Sassa.


Jag är mycket nöjd med dagens bravader. Jag ville ha två Z-formade spår i skogsterräng med spetsvinklarna utmärkta.


Ozzy gjorde ett snyggt upptag och spårade sen noggrant och systematiskt. Jag tappade dock linan i första spetsvinkeln vilket gjorde att han gick över första vinkeln. Men han letade sig tillbaka. Andra spetsen tog han så fint, så jag är mycket nöjd! Vovven har ju aldrig fått spetsar tidigare.(Jag ska skaffa en tunnare lina till honom.)


Eddie ja! Ha ha, vilket liten galenpanna! Så taggad!! Han gjorde ett jätte snyggt upptag åt precis rätt håll. Klockrent! Han var inte beredd i första vinkeln på att det var en spets. Han har ju inte heller fått så många spetsar tidigare. Och det var så tydligt att han blev superfrustrerad! Men istället för att stoppa nosen i backen, så blev han utåtriktad och ville hälsa på alla, sprang rundor, hoppade, pinkade...   Idag styrde jag faktiskt upp honom, lugnade honom och tog sen ett steg i rätt riktning och då for han iväg. Andra spetsen tog han mycket bättre och då var han förberedd! Och sen spårade han på jätte fint men for ibland fram och tillbaka över spåret.

Träna på: klurigheter i spåret och koncentrationsövningar.


Jag gjorde uppletande med båda pojkarna.

Ozzy fick hämta en mjuk leksak á la IKEA utan att ha sett att den hade lagts ut. Och det gjorde han supersnyggt. Sprang ut, hämtade och lämnade sen i handen.

Och Eddie gjorde faktiskt samma sak efter att ha sprungit ett ärevarv. Han tuggade heller inte speciellt mycket på leksaken, vilket han har en tendens att göra. Så jag är jätte nöjd med dagen!   




Av Eva Fabricius - 26 mars 2010 10:12

Det är ljust till kl. 19 nu! Underbart! Så efterlängtat! Alla slappnar av när värmen och ljuset äntligen vaknar.


Åkte till klubben och körde lite agility med både pojkarna. En liten bana med Eddie och slalom och tunnel med Ozzy. Belöning: Makrill på tub!


 


Blev sen utelåst. Hade glömt både nycklar och mobilen. Vilken idioti att vår stora ytterdörr låser sig kl. 20. Tack snäll granne som öppnade! 

Av Eva Fabricius - 25 mars 2010 10:27

         Jag var bara tvungen att lägga upp några vintriga agilitybilder!


Jag funderar på hur man ska forma bloggen så att den blir av intresse för andra träningsbesatta terrier- och hundägare och hur den ska nå ut.

Har ni förslag och idéer, hör av er!

*Ska det vara mer träningstips?

*Fler konkreta träningsupplägg?

*Många berättelser eller kanske färre berättelser och fler bilder?

Ja, frågorna är många. Ni sitter med svaren!

Av Eva Fabricius - 23 mars 2010 22:46

Idag tränade vi lydnad med Ille och Birthe. Jag tror att precis ALLA tikar på planen löpte.   Men vi kunde träna ändå! Vovvarna lyssnade på mig, trots viss splittring.


Med Ozzy så lekte jag och tränade på att han ska komma in med leksaken till mig efter att jag har slängt iväg den. Och det gör han glatt, så länge han får godis och lek i utbyte. Sen körde vi lite kontakt, sitt och ligg på stället, sitt kvar och lyfta apportbocken. Och avslutade med att gå över BALANSBOMMEN! Han är för ung, jag vet! Men han gick så sansat och fint mot bommen så jag hade inte hjärta att hejda honom. Och det gick så bra!

Och vad ska vi fortsätta med: att jobba med leken, kontakten och relationen. Sitta och ligga kvar.


Med Eddie så tränade jag Följa John, ställande och läggande under gång när jag backade och hade då extern belöning i form av godisskål, budföring och framförgående mellan två burkar.

Dagens tips var: att jobba på att trycka upp farten i fotgåendet men att inte backa helt till inlärningsstadiet.

Att jag kan gå vidare med ställandet men att läggandet fortfarande bör tränas på grundnivå. (Jag funderar faktiskt på att börja träna fjärren med honom för att få ytterligare ett sammanhang där vi kan köra snabba lägganden, sättanden och ställanden.)

Att gå vidare med framförgåendet där jag kan lägga in fotgåendet och sedan säga före och klicka av direkt. Man kan ju påminna ett par gånger med sikte på burken. Man kan ta burken från flera olika håll också, som en stjärna.  


Japp, det var dagens bravader. Imorgon ska jag inte träna alls! Eller bara lite...  

Av Eva Fabricius - 23 mars 2010 11:17

Följa John:

a)       Stå framför hunden, så fort den söker ögonkontakt- släng godis framför hundens nos. Upprepa. När den förstår övningen går du vidare till steg b.

b)      Stå framför hunden- när hunden söker ögonkontakt- släng godis ut åt vänster så att hunden får röra sig. Så fort den har ätit sitt godis väntar du ut ögonkontakt igen och slänger godiset åt andra sidan. Upprepa.

c)       Vänd dig med ryggen mot hunden och låt hunden komma runt framför dig och söka kontakt och då slänger du godis. Vänd dig om igen och låt hunden komma runt dig. Upprepa.

d)      Låt hunden komma upp vid din sida när du vänder dig om och gå några steg tillsammans med hunden. Låt inte hunden tappa ögonkontakten, släng godis. Upprepa. Lek alltså Följa John med hunden. Var tyst och tänk att du söker dig bort från hunden och att hunden ska söka upp dig. Belöna det eftersökta beteendet.


"Stjärt in" ”Kom fot”

Visa godis alternativt leksak i vänster hand, för hunden. Medan jag står stilla så ska jag med belöningens hjälp styra in hunden i rätt position så han sätter sig
precis där jag vill ha honom på min vänstra sida. Viktigt är att jag inte rör mig med kroppen utan att det är hunden som ska få jobba för att komma rätt. När han sitter precis där jag vill ha honom, belönar jag.

Presentation


En blogg om hundglädje, barnglädje, träningsglädje och livsglädje. En blogg om mina terriers Eddie, Ozzy och Max och om min familj Mattias, Maja och Vilma.


Senaste inläggen

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22 23
24
25 26 27
28
29 30
31
<<<
Mars 2010 >>>

Min gästbok

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards