Alla inlägg under april 2010

Av Eva Fabricius - 30 april 2010 14:15

Jag fick en nygammal tanke i huvudet idag när jag var på gymmet och körde spinning. (utan hundar :)) Tanken handlar om FOKUS!


Fokus när man tränar och fokus när man tävlar. Att fokusera på uppgiften och på det man gör. Egentligen borde det gälla hela livet: att ta en sak i taget och inte börja fundera på allt allt annat.


Och så är det när man spinnar, hela kroppen hamnar i ett flow och det finns inga andra tankar än kroppen och uppgiften. Och jag vill faktiskt att kraven höjs. Hade alla bara trampat runt lite på låg belastning utan att bry sig, ja då blir det inte heller så roligt. Men när man pressar sig lite mer än det man tror sig klara av, det är ju då kickarna kommer. Kravfasen höjs! Precis som i hundträningen.


Ja, det var några tankar!


Av Eva Fabricius - 29 april 2010 09:39

Igår var vi och hundarna på promenad med Borderterriersällskapet i Skrylle. 16 borderterriers och en cairnterrier. Det var full rulle kan jag säga, men så länge Eddie och Ozzy fick ligga i täten så var de nöjda och mycket glada.   


Kul initiativ av Birgitta på Kennel Gibas!


Träning då...

i tisdags körde vi lite lydnadsträning och det gick bra men det var lite svårt att hitta på nya saker att göra. Så vi lekte och backade och tränade fria följet och apporteringsingångar. Och platsläggande.


Så nu har jag en tanke på att faktiskt sätta ihop momenten i en helhet nästa gång med extern belöning på planen och klicka av efter varje slutfört moment. Just för att kolla av var i processen vi är. Plus att jag måste träna på att dra ut på belöningarna. Jag har varit så fokuserad på att lydnadsmomenten ska lekas in så vi glömmer bort att vara lite seriösa. Ja, inte superseriösa, men ändå lite mer som när vi spårar. När vi spårar tänker jag inte att vi bara ska ha roligt, utan då finns det ett seriöst inslag med som innebär att "vi ska jobba". Och jag tror att jag ska testa att applicera det tänket på den övriga träningen också.


Det handlar om att våga testa gränser, både de egna och hundens. Att inte alltid köra på det som är säkert och tryggt utan våga misslyckas. Inse att saker kan bli fel utan att det för den sakens skull blir någon katastrof. Varken i träningen eller i relationen.

Av Eva Fabricius - 26 april 2010 22:43

I lördags debuterade Eddie på agilitytävlingsbanorna! Jag och hundarna gick upp kl. 6 i lördags morse för att bege oss till Lomma Brukshundklubb. Det var en mycket trevlig tävling med glada funktionärer vilket passade oss perfekt.


Vi började med agilityklass 1-banan som hade ett par svårigheter. Men Eddie tog sig runt ända till slalomet som var ett av de sista hindren. Där gick han in i andra porten. Och jag valde att köra vidare, vilket leder till disk. Men jag ville att detta bara skulle vara roligt för oss båda och en positiv upplevelse. Och det blev det!! Eddie var så taggad och körde verkligen på i 120 km/h! Trots störningar och lukter och domare mm mm!!


Hoppklass 1 hade ett slalom som andra hinder och vi gjorde samma sak! In i slalom i andra porten. Och jag valde att köra på. Men jag är supenöjd.

Ett stort grattis till alla andra duktiga lundaekipage som fick priser!! Det roliga var också att vi är tre stycken som är sugna på att börja köra agility tillsammans i en egen liten träningsgrupp. Kul!


Nu ska vi träna

1. slalomingångar efter hopphinder. Och slalomingångar från olika håll.

2. gungan

3. drag genom tunnel med hjälp av extern belöning!


Igår la vi spår och körde uppletande på soptippen, jag, Mattis och pojkarna. Det var varmt men hundarna hade det toppen! Jag tror att jag låter bilderna tala för sig själva!


                  

Av Eva Fabricius - 20 april 2010 22:34

med att inte träna...


 


Fast vi har inte gjort allt för påfrestande saker i alla fall.


Igår var det allmänlydnadskurs och Sara var riktigt hård.   Ja, hon tog nästan i med hårdhandskarna när det gällde att få alla allmänlydnadsekipagen att gå med lite mer raka ryggar. Det var eldgaffel i rumpan på dem. Mycket nyttigt!! Jag lär mig så mycket varje gång! Även om jag vet hur jag vill ha det, så måste jag kunna presentera mina tankar så att alla förstår. Det jag gillar mest med vår kurs är att relation alltid kommer först. För har inte hund och ägare en bra relation, då är det lönlöst att börja träna moment eller att gå fint i koppel eller möta andra hundar osv osv... Och det med relation är Sara hejdundrade bra på!

Vi ska filma nästa kursgång.


Idag... snöade det när vi åkte till träningen. Hm, ska man skratta eller gråta?

Jag jobbade med relationen idag med båda vovvarna, efter att ha satt en eldgaffel i rumpan på mig själv. Ibland vill man bara inte träna, speciellt inte i snökaos! Men det blev ju så bra, så jag är supernöjd att vi åkte. Eddies favorittik Tessie var på planen och han brukar ha svårt att jobba med henne där. Men idag gick det!!! Bara det är en vinst för oss! Vi lekte mest, körde framförgående och backa och dansa och kontaktövningar med bra flyt! Och sen avslutade vi med några varv på agilitybanan! Det jag måste tänka på är att dra ut på belöningarna. Nu vill jag bara belöna hela hela tiden. Men det är viktigt att dra ut på det.


På tisdag ska Mattias börja fota ekipagen till Lunds Brukshundklubbs hemsida. Håll tummarna för bra väder!


 

Av Eva Fabricius - 19 april 2010 09:59

mat?


Senaste gången vi handlade foder så blev det ett högenergifoder. Med 25% fett! Jag tror att det blir lite för mycket av det goda!


Men för att jämna till fettintaget så var jag ute occh sprang med vovvarna igår. Och det gick hur bra som helst! Båda tyckte att det var jätte roligt!


Annars ska vi faktiskt ta det lugnt denna vecka. Idag är det allmänlydnadskurs för min, Mattias och Ozzys del och på lördag ska Eddie debutera på agilitytävlingsbanorna. Mycket spännande! Jag är faktiskt mest nervös för att han ska göra sin överslagshandling som han gör när han är uppspelt; kissar i en tunnelöppning! Jag hoppas att han håller sig ifrån det!


Vi körde lite agility igår morse på klubben. Ozzy fick verkligen rasa av sig bland alla hinder. Han behöver det nu eftersom han har extremt mycket energi. Eddie fick ta HELA slalomet och det klarade han galant från båda hållen plus gungan.


Så denna vecka, ska vi som sagt, ta det lugnt. Vara ute mycket, leka mycket, kanske lite korta spår och kanske en joggingrunda. Mer jobba på relation och fysik än rena moment. Ja, Maja kanske vill gå ut och gå med oss? Fast utan den löpande Nemi...


Allt gott till er alla!  

Av Eva Fabricius - 16 april 2010 11:05

... att jag måste blogga mera. Sara frågade till och med om jag har tagit träningsuppehåll!! Men icke, sa nicke!


Först och främst, igår hittade Mattias Eddie liggandes mitt på köksbordet bara för att det var som allra mest sol där!


   


Annars så har det varit fullt ös hela veckan.

Måndagen var som vanligt vigd till allmänlydnadskursen. Vi tog en promenad med alla våra ekipage runt om Gunnesbo. Och det gick hur bra som helst. Jag och Sara visade lite olika roliga aktiveringsövningar som man kan göra på promenaderna, som exempelvis att hoppa upp på stenar, leta godis, leka på gräsplättar... allt för att inte hunden ska gå i en bubbla (värld) och matte/husse i en annan.


Mattias och Ozzy fick några riktiga fullträffar när de tränade "sitt kvar" och "ligg kvar" och Mattias kom på att det går mycket bättre när godiset är i fickan och inte i handen. Perfekt!  


I tisdags var det lydnadsträning på schemat...

Med Eddie testade jag att lära in "backa" genom att bara gå mot honom och så fort han gjorde minsta tillstymmelse till att röra sig bakåt, klickade jag! Han tyckte det var superroligt! Detta tränar vi för att få bakdelskontroll som vi har nytta av i all lydnadsträning och i agilityn. Sen så lekte jag mest med honom.


Ozzy lekte jag faktiskt också mest med och så fick han trampa på targetplattan.


I onsdags var vi ute hos Lisas Hundskola tillsammans med Gudrun och hennes golden Lukas. Vi har en timma var som vi får disponera hur vi vill. Jag körde först igång med lilleman och vi gjorde jätte bra kontaktövningar, där man varvar att köra "nos mot näsa" med att gå framåt med vovven bredvid sig och sedan backa igen. Tanken är att man ska byta riktning också. Lisa stog och skrek "höger", "vänster", "backa" åt mig och jag var helt lost! Men övningen gick hem och vi fick in flytet. Tanken är just att hela övningen ska flyta ihop. Jag ska köra den med kursarna på måndag, om Sara inte misstycker. Sen så pratade vi lite om mentalitet och hur jag ska tänka när jag tränar. Lilleman samlar faktiskt ihop sig efter ett tag och slutar att pipa och gå upp i varv. Då blir han extremt fokuserad och samarbetsvillig!


Eddie fick också varva "nos mot näsa" med att gå framåt. Han tyckte först att jag var knäpp men sen så kom han igång. Mycket handlar om att hela tiden vända sig bort, så att hunden ska söka upp mig och så stannar man så fort hunden släpper kontakten så att man inte bara fortsätter framåt.

                         Sen gjorde vi en inkallning och så tränade vi rumpan på honom!   Genom att stå stilla, visa godis framför nosen och hela tiden ge en liten godisbit så fort hunden rör sin rumpa mot mitt vänster ben. Det är helt enkelt baktassarna som ska jobba. Sen tränade vi backa igen och en fjärr. Vi lekte också och nu kommer han in med leksaken hela tiden efter att jag har slängt den.


Både Lisa och Gudrun tyckte att Eddie börjar bli jätte duktig på att hålla kontakten och att han är samarbetsvillig! Det enda nu är att han vill pinka överallt så det får vi träna på. Att inte pinka överallt alltså!


Hundarna är överlag ganska så lika, men med vissa skillnader. Ozzy har lättare för att gå upp i varv. Han är också just nu lite svårare att få kontakt med. Han är egentligen ganska så lättjobbad, tycker jag. Men jag måste hela tiden anpassa övningarna så att han inte varvar upp för mycket, men inte heller släpper kontakten och intresserar sig för annat.


Det är jätte bra att få privatundervisning och både Gudrun och Lisa är så tacksamma att jobba med för de är så engagerade och duktiga. Och positiva. Bestämt med snällt!


Av Eva Fabricius - 12 april 2010 11:38

   Så glad jag blir när jag ser att Cairnterrierklubbens Stockholmssektion har länkat till min blogg! Jätte roligt! Det är precis det jag vill!


Jag har känt mig ganska ensam i att träna med terriers på ett mer organiseriat och kanske mer "avancerat" sätt. Det finns inte mycket litteratur om att jobba med terrier och inte många bloggar eller informationssidor på nätet. Det står "att" man kan, men inte på vilket sätt. Man har inte så många att få tips och råd från.


Därför blir jag glad, för detta är kanske början på ett litet nätverk där vi kan ta stöd och hjälp från varandra, alla vi galna terrierägare som vill jobba aktivt med våra hundar. Både inom lydnad, agility, spår, sök och utställningar mm mm. För det går ju att göra det mesta med terriers, men de är ju speciella på så sätt att de har mycket egen vilja och snabbt blir uttråkade om det inte händer något nytt hela tiden. De förstår snabbt vad man vill men har svårare att koncentera sig allt för långa stunder om det inte erbjuds något nytt eller något gott.


Speciellt cairn har ju som uppgift attt kolla av omgivningen hela tiden och larma om det händer något. Vilket innebär att de måste få utrymme att få kontroll på omgivning och situation.


Det jag har kommit fram till och det jag försöker att leva efter är:

*först och främst: du kan aldrig försöka dominera hunden eller kräva ett beteende. Du måste helt enkelt, jobba på att få hunden att vilja samma sak som du vill.   

*att aldrig aldrig bli sur eller arg när vi tränar. Då måste man avbryta direkt.

*att jobba med positiv förstärkning- alltså belöna det beteende jag vill ha och ignorera det jag inte vill ha.

*jobba mycket operant där hunden själv får klura ut det jag vill och jobba mycket med klicker.

*jobba med hög belöningsförväntan och placera ut belöningar på planen så att de inte bara kommer från mig egen ficka, vilket blir tråkigt för en terrier i längden.

*jobba med fokus och kontakt i vardagen. Det ska löna sig att samarbeta och söka kontakt med mig.

*att vara glad och avslappnad och lugn. Terrriers har ju lätt för att gå upp i varv och därför måste man jobba mycket med avslappning och passivitet.

(Jag är usel på detta eftersom jag är precis exakt likadan som mina hundar: jag vill att det ska hända saker hela hela tiden, jag går upp i varv om det är för lugnt, jag tycker att det är tråååkigt att gå fot långa sträckor eller att träna platsliggande i 3 minuter, jag vill att allt ska gå fort fort och jag blir helt överentusiastisk när hundarna tycker att det vi gör är roligt. Sådan matte sådan hund!!)

Presentation


En blogg om hundglädje, barnglädje, träningsglädje och livsglädje. En blogg om mina terriers Eddie, Ozzy och Max och om min familj Mattias, Maja och Vilma.


Senaste inläggen

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2010 >>>

Min gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards