Alla inlägg under juli 2010

Av Eva Fabricius - 30 juli 2010 14:20

Nu har vi tränat i ösregn, både idag och igår. Igår la vi spår tillsammans med Gudrun ute vid Tvedöra. Ozzy jobbade jätte bra i sitt spår och Eddie jobbade också bra men med lite för mycket rus under tassarna. Jag ska fundera lite på fortsatt upplägg av Eddies spår och om jag ska ändra något i träningen.


Vi har också kört agility både med Maja och Cecilia och idag med vår duktiga instruktör Thereze som får jobba så hårt med oss för att jag ska fatta. Det är långa trådar där uppe. :) Vi har jobbat med både framförbyten och bakombyten och byggt kombinationer för att träna just detta. 


För att ni ska se hur otydlig jag kan vara så har Mattias förevigat mig:

 

Vad försöker jag säga med högerhanden, undrar Ozzy. Och jag också???!!!!!! Det är inte ett "framåt-kommando", ingen sväng... I don´t know!


 

Här har vi vänsterarmen istället men placeringen av hela mig leder verkligen inte hunden framåt utan får honom att vända mot mig trots att vi ska vidare. Hade jag befunnit på mig på andra sidan tunnel, så hade det gått lättare.


  Fart!!   Här är också ett exempel på usel placering. Jag borde ha befunnit på mig på andra sidan tunneln för at lätt kunna styra in.


  Ett exempel på hur ihopkrupen jag kan bli. Dessutom ska jag träna mycket på knutna händer för att det liknar leksakshanden mer. De öppna händerna kan signalera stopp istället eller andvändas vid "framåt"- signalen.


  Hi hi, vilken rolig mustach!!!


  Sprayan....

  Sprayan.....   Nemi och Maja....   Nemi och Maja....   Däcket....   .... Eddie funderar på vad vi galna människor pysslar med egentligen!


Så vad träna:

* Hindersug (att inte vara rädd för att trycka på hundarna och tagga dem.)

* Däcket som första hinder

* Placering på banan och linjer mellan hinder

* Vilka ord har viken innebörd

* Aldrig backa och alltid röra sig framåt

* Tydlighet i signalerna

Av Eva Fabricius - 28 juli 2010 11:19

 

Mmm, sommar... tid att träna, leka, promenera och bråka med hundarna i vår trappuppgång!


Jag försöker att vara pedagogisk och lugn men det blir rent ut sagt ett helvete varje gång vi möter Schäfern och Cocker spanieln som faktiskt också bor här. Ingen av hundarna håller med mig! Mine, mine, mine, mine trapp! Men idag så skötte jag det verkligen pedagogiskt tillsammans med Cocker spanielmatten. Istället för att fly, var och en åt var sitt håll, så stannade vi, pratade och lät hundarna varva ned tillsammans. Ända till vi blev avbrutna av Rottweilern som inte alls bor i vår trapp men som skulle in på besök! Vi skingrades snabbt, men 10 minuter lugnt samtal, det är bra! Jag ska fortsätta så, att ta det lugnt och inte bli upprörd över ägare och hundar som inte beter sig på det sätt som jag vill. Ja, för det går tydligen inte att kontrollera andra människor....


TRÄNA TRÄNA TRÄNA TRÄNA TRÄNA.................. I LIKE!!!

Vi har tränat på att promenera med Maja och Martin och Flickorna Träsktroll! Alla fixade den biten galant med avbrott av spring, bad och bus i lera!


Vi har tränat agility och fokuserar på starter, framförbyten och bakombyten... och på fart och glädje. Nu måste jag ta tag i kontaktfälten som Eddie gladeligen blankt struntar i! Running contacts ska bli vår melodi.... Jag ska fundera på träningsupplägg. Vi byggde en galet sned bana i lördags med Cecilia och Maja. Måtten stämde inte för fem öre och tunneln som skulle vara i mitten typ hamnade utanför hela banan. Men rusa runt med hundarna, det lyckades vi med ändå.


Spårandet.... vi la spår i Skrylle som gick rätt så illa... Vad har jag nu sagt om Skrylle!!! Vi lyckas icke där. Ozzy letade kaniner istället och Eddie valde att byta spår och vandrade glatt längs med en stig där det säkert hade gått folk tidigare som luktat supergott. MEN igår la vi grusspår på fotbollsplanen bredvid klubben som gick jätte bra! Ha ha, nu är vi på banan!


Lydnaden.... vi kör snabba lägganden och tränar på att ligga kvar. Igår la jag båda pojkarna bredvid varandra och kunde traska runt ett bra tag. Duktiga! Apporteringen är nog vårt sämsta just nu. Ja, Eddies sämsta. Ozzy älskar att apportera. Men Eddie blir förbaskad över att kraven höjs och att han måste fram och lämna apporten i min hand. Det blir ju sååå besvärligt att både springa ut, hämta och sen till på köpet lämna av föremålet till mig. Så mycket jobb till ingen som helst nytta!


Jakten... eller snarare träning i att inte jaga kanin... Vi hade en riktig dust igår, jag och pojkarna. Eddie är egentligen inte så kaninintresserad och han vet att han inte får. Så han lämnar jag utanför detta. Men Ozzy fick syn på en mycket lockande kaninrumpa som hoppade iväg. Jag tyckte att platsen var riskabel och ropade "nej" vilket han struntade i. Mina regler är inte många, men de få regler jag har är jag hård på:

1. Ett "nej" är alltid ett "nej"

2. Ett "kom" är alltid ett "kom"


Så vad göra... Ozzy kom snabbt tillbaka så jag belönade men kände mig rätt så missnöjd med situationen vilket ledde till koppel och rask marsch hem för att där ha det tråååkigt! Det är min jaktstrategi, det. Får se om det funkar i längden. På eftermiddagen gick jag och köpte en tidning om hundaktivering för att få inspiration och dagens morgontur som ägde rum på kaninjaktplatsen gick i aktiveringens positiva förtecken och då finns det inget utrymme för att hinna jaga. När vovve får leta godis, springa, hoppa på stenar, träffa andra vovvar, apportera... då är det fullt ös medvetslös och det är det bästa!!! Och min melodi. Vovvarna ska följa mig för att de vill och att de känner sig trygga.

Belöna och belöna och belöna igen!





Av Eva Fabricius - 18 juli 2010 14:26

   


Vi vann brons idag i Cairnterrierklubbens agilitymästerskap i Hässleholm!  

Det jag är mest nöjd med var att domaren gratulerade oss efteråt och sa att Eddie verkligen har potential. Eddies kära kära uppfödare Ulla var också på plats och hejjade på! Tack!!!


Eddie var som gjuten idag och laddad så det pyrde ur öronen. Jippie!

Först ut körde vi hoppklass och banan motsvarade en klass 2-bana. Det blev nollat lopp! Eddie lyssnade och sprang samtidigt! Så duktig!


Därefter var det dags för agilityklassen och Eddie var om möjligt ännu mer taggad... och vad  händer... han hoppar över alla kontaktfält på nedgångarna! En annan konstig sak var att startlinjen var en rak linje med först ett hopphinder och sen balansbommen, men han springer nästan förbi balansbommen! Jag borde nog ha varit ännu tydligare men jag trodde verkligen att han skulle ta den och lät honom nog jobba för mycket själv.


Jag är supernöjd med farten, handlingen och slalom.

Träna på: starter, kontaktfält och högerslalom!


Jag måste också vara noga med att belöna mycket efteråt. Det är så lätt att man glömmer att vara överlycklig efteråt, speciellt i denna värmen! Det misstaget ska jag inte göra!

           Så Eddie fick springa ärevarv!


Annars har vi semester nu och har varit både i Grythyttan och i Arvika. Vi har badat, promenerat, simmat, lekt och tränat. Pojkarna är snyggare än någonsin och i toppform. Det kommer bilder! Mmmm, underbara sommar!  


Presentation


En blogg om hundglädje, barnglädje, träningsglädje och livsglädje. En blogg om mina terriers Eddie, Ozzy och Max och om min familj Mattias, Maja och Vilma.


Senaste inläggen

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Min gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards