Alla inlägg under oktober 2011

Av Eva Fabricius - 30 oktober 2011 18:29

        

Ozzy och Dirfa


Vilken härlig helg! Jag och Sara har kört Relationskurs med fokus på lek och operant träning på Lunds BK hela helgen. (Ja, jag kunde inte hålla mig borta från att shejpa deltagarna och deras hundar. Det är ju så roligt!) Alla jobbade på som attan och kontakten mellan förare och hund blev betydligt bättre från början av dag 1 till slutet av dag 2. 

      

Grunden till all inlärning är en god relation. Varför? Jo, för att vi ska kunna lära hunden något vill vi att kommunikationen mellan mig och min hund ska vara den bästa möjliga och att hunden ska ha hög förväntan på mig och en stark vilja (hög motivation) att se vad som händer och erbjuds tillsammans med mig. Alltså krävs en så god relation som möjligt för att inlärning ska ske på ett optimalt sätt. Detta gäller all pedagogik, även mellan människor.


"Har du en hund som är intresserad av vad du vill o
ch gör, så är 90% av jobbet gjort!   

De resterande 10% handlar bara om att förklara vad du menar."

Jan Gyllensten


Lilla Eddie fick som vanligt visa upp några shejpingövningar, några shejpade ingångar vid sidan och lyktstolpen, som innebär att jag står stilla och passiv och bara belönar alla inviter till ögonkontakt som vovven bjuder på. Det är en fantastiskt bra övning som verkligen symboliserar hela tänket med operant träning, där man jobbar med hundens fria vilja och lust. Eddie gör alltid sitt bästa när han ska visa vad han kan för kursdeltagare. Så stolt jag blir. Jag kan verkligen lita på honom. (Igår kväll på promenaden flög det upp en hare bokstavligt talat mitt framför nosen på honom. Och vad gör han? Han stannar upp, vänder sig mot mig och kommer springandes mot mig. "Belöning matte, belöning", ropar han! "Se så duktig jag är!" Om han hade kunnat ropa, det vill säga. ;)) Lilla älskling! Saras Dirfa visade leken och kravställningar i leken. Så duktig hon är!!!!!


     

Av Eva Fabricius - 24 oktober 2011 23:09

Nyss hemkommen från Arvika och Värmland! Ozzy och jag var där på egen tass medan Mattias och Eddie åkte till Ven. Inte fy skam.


Nu drar det ihop sig för kursavslutning för agilitykurserna hos Lisas hundskola. Så duktiga alla har varit. Helt fantastiska! Till helgen håller jag och Sara vår Relationskurs med fokus på lek på Lunds Bk. Och sen har jag två tävlingar nästa helg.


Men därefter börjar nog terminen att runda av. Kanske hinner jag starta Ozzy i en lydnadstävling i vinter men vi får se. Vi tar det som det kommer, jag och pojkarna. Hösten är helt klart vår tid, med sprakande färger och mössan långt ner över öronen.

Av Eva Fabricius - 17 oktober 2011 10:01

Vy från ett bussfönster


Först och främst- GRATTIS SARA & DIRFA som tog hem klassvinsten och blev uppflyttade till lydnadsklass 2 i lördags på Lunds BK. Starkt jobbat och vi är så stolta, jag och terrierpojkarna!!!


Veckan som har gått har varit härlig och har faktiskt bestått av en del hundträning, tro det eller ej... :) Ozzy har jobbat riktigt bra, både på lydnadskursen hos Lisa och sedan på klubben när vi tränade med Molle och Gudrun. Han jobbar tyst och fokuserat, tycker jag. Jag har nu laborerat med hur snabbt jag ska gå i fria följet och det ger resultat! Eddie jobbar på som vanligt, glatt och engagerat. Gillar dock inte apporten så jag har bestämt mig för att köra lite hållande i apporten varje dag. Så kanske det ger resultat.

         

Vi flikade in klubbmästerskapet i agility på klubben i söndags. Tre roliga skojbanor - 6 lopp! Vi diskade oss i samtliga! En bedrift! :) Temat på min agenda var - kontaktfält och gungan. Ozzy har ju inte haft en gunga i en bana pga rädsla. Men nu testade vi. Jag hjälpte honom och stöttade upp honom och det gick lysande! Så vi är på rätt väg! Vi tog om flera av balanshindrens kontaktfält också för inget fusk inte! Och det kändes bra! Jag höll fast vid det jag skulle träna och det är jag glad över. Man jobbar ju långsiktigt ju! Attityden och glädjen var på topp!!!! Mattias var med som hejjarklack. Stackarn...! :)


Liten Ozzy

 

Av Eva Fabricius - 9 oktober 2011 15:54

I går spenderade vi som skrivet dagen på Lunds BK för att tävla och träna agility. Och i dag har vi varit på Skurups BK för att hejja fram Gudrun och Molle i appellklass spår! De blev både uppflyttade och knep klassvinsten! Grattis!!!! Jätte fint, lugnt och samlat! Så glad jag blir för jag vet hur mycket träning det ligger bakom de där poängen!

        Och andrapristagaren var en lakelandterrier som gjorde ett så snyggt program! Kan ju inte bli bättre!


Jag var ju tvungen att köra lite lydnad jag också när planen var tömd. Ozzy körde igenom lydnadsettan- helt knäpptyst och med fullt fokus! Yes!! Eddie var mest tokig. :)


Efteråt blev det en långrunda kring Snogeholms slott i höstsol. Bra helg!

Av Eva Fabricius - 8 oktober 2011 20:46

Här tar jag mig friheten att klippa in ett inlägg från cairnterriern Clovas blogg. Så roligt att läsa att min kurs under cairnterrierlägret föll så väl ut. Det är precis detta jag menar, våga lita på hundarna och släpp på prestige och krav. Kontakten kommer som ett brev på posten... nästan...


"Idag var det om möjligt ännu roligare aktiviteter på gång. Eva Fabricius höll en lektion om "Relation med fokus på lek". Texa fick vara med på det här äventyret och hon var i fullständig extas efteråt. Hon sa till mig att; visst visste hon att matte var en kul typ och väl värd att följa i ur och skur, men att hon kunde bli SÅ rolig hade hon inte en aning om. Matte hade släppt loss helt och hållet och lekt med Texa så det stod härliga till. Det fina med den kråksången var att de fick finfin kontakt och att Texa var superfokuserad på matte."

Hela Clovas blogg hittar ni här: http://clova-katarina.blogspot.com/


I dag var vi med på en liten medlemsklubbstävling i agility på LBK. Mysigt och mest gamla rävar på plats. Men några för mig nya ansikten var där.

            Eddie hittade en fläck mitt i banan och kissade på däcket mitt under hopploppet. Till någras förtret och ilska. Förlåt!!! Han samlade dock ihop sig och gjorde ett mycket bra agilitylopp. Ozzy vann både sitt hopplopp och agilitylopp. Duktiga duktiga gubben. Japp, det är både upp- och nedgångar när man pysslar med hund.


Jag blir mest frustrerad över att vi är så nära varandra och ändå på ett sätt så långt i från. Hundarna och vi. Hur mycket jag än försöker snacka hundiska så lyckas jag inte riktigt nå ända fram alltid och i alla lägen. 

Av Eva Fabricius - 7 oktober 2011 11:45

 

Jag blev så glad för ett gästboksinlägg som jag fick för två dagar sedan, skrivet av Carin, ägare till cairnterriern Milton. De tävlade nämligen i lydnad förra helgen och Carin rapporterade hur det gick! Tack för rapporten och bra jobbat!! 


Jag tror att det är viktigt för rasens överlevnad att vi vågar visa upp våra hundar och vad de kan. Att våga tävla och träna. Ofta känner man sig helt alena när man kommer med en cairn i snöret till en tävlingsbana, till ett MH-test, ett bruksprov. Eller en kurs för den delen. Vi måste våga visa upp våra hundar och inte bara i utställningsringarna. För de kan ju så mycket mer. Och det är vårt ansvar att visa det. 


Jag blir alltid så ledsen när jag ser överviktiga otrimmade hundar som lunkar fram i koppel. Ingen hund vill ha det så, och ingen hund ska behöva ha det så. Det är också vårt ansvar att ge våra hundar den motion och den aktivering som de behöver och förtjänar. Att få leva ett aktivt hundliv. 


Så gör som Carin och Milton, gå kurser, våga träna och tävla. Tänk att ni är jätte bra och duktiga! Sen hur det går rent resultatmässigt, det är en helt annan sak. Det är faktiskt känslan som räknas!! Och ibland är det vägen dit som är målet.


 

Presentation


En blogg om hundglädje, barnglädje, träningsglädje och livsglädje. En blogg om mina terriers Eddie, Ozzy och Max och om min familj Mattias, Maja och Vilma.


Senaste inläggen

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Min gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards