Alla inlägg under december 2011

Av Eva Fabricius - 27 december 2011 17:34

Så bra vi har det, jag och pojkarna! Vi har hunnit tränat flera bra lydnads- och spårpass med Gudrun, Molle och Lukas. Vi har kört flera bra agilityrundor med den ena Aha-upplevelsen efter den andra. Det senaste är att jag kan tagga hundarna i slalomet i stället för att vara tyst och passiv. Fort som attan går det!


Juldagen innebar långpromenad ute på Revinge med Mattias, Mattias far och Christa. Hundarna kan inte ha det bättre som synes här nedan! :)


En ledsam sak är dock att jag hörde att man har hittat en död borderterrier ute på Revinge i går. Vet ni någon som saknar sin lilla BT, så hör av er, snälla! 


                     

Av Eva Fabricius - 21 december 2011 13:58

http://nosvis.blogspot.com/2011/12/sager-vi-aldrig-nej.html


Av Eva Fabricius - 21 december 2011 10:27

Nu är vi verkligen på topp! Både denna och förra veckan har bestått av både mycket och bra hundträning. Fokuset, attityden och suget är på plats och då mår vi som bäst! Vi har sprungit, kört flera agilitypass med fokus på threadles, tränat lydnad och då främst på lydnadstvåans moment och har till och med lagt spår två gånger!


Men det är inte mycket som slår morgonagilityn med Maja och Nemi. I går gick vi åter igen upp i ottan, åkte ut till klubben, byggde bana och körde sen järnet. Därefter bar det av direkt till jobb. Nej, dagen kan inte börja på ett bättre sätt!


Eddie träsktroll- från i somras


 

Av Eva Fabricius - 16 december 2011 21:33


Sara efterlyste en bild på dogsen när de drar. I går körde vi igen. Jag var dock inte i mitt esse, men Mattias var med och fick lite fart på mig. Nu är det bara Eddie som drar på denna bilden, Ozzy springer före med Mattias. Jag är lite taskig som låter Eddie dra i hans vanliga halsband och koppel, så på önskelistan till jul står lina och dragsele till båda hundarna. Nu använder jag kommandot "Dra!" när jag vill att hundarna ska springa rakt framför mig och sen tänker jag mig att vi lägger på "vänster, höger, "förbi" (när vi passerar annan hund) mm. Kopplet är fäst vid ett midjebälte.

Detta kan verkligen varmt rekommenderas och både stora och små hundar kan dra. 


Och ett tips,

jag följer Eva Maries blogg slaviskt http://propiraya.wordpress.com/

och hennes julkalender som handlar om tävlingspsykologi. Jätte bra och konkreta tips för både vardag och i hunderiet.

Av Eva Fabricius - 5 december 2011 21:49

                       

  ... att man kan inte ha det tråkigt när man har hund!

Av Eva Fabricius - 3 december 2011 00:32

Berit satte stopp för mina och Ozzys planer att han skulle få debutera i lydnadsettan förra helgen. Regn, blåst och risk för grenar i huvudet gjorde att vi valde att stanna hemma. Efter mycket ångest ändå. Men många fina och stöttande ord från träningskamrater gjorde att jag kände att vi gjorde rätt trots allt. Trots hans oerhört fina linförighet och härliga attityd som jag verkligen vill visa upp på en lydnadsplan... Men det kommer tider för det också.


 

Bilden är tagen av Anki. Kolla gärna in hennes blogg: http://worspredd.wordpress.com/


Så vad nu? Tävlingsuppehåll och faktiskt lite paus. Så kallad lågsäsong.


Men då går jag och köper ett dragbmidjebälte till mig själv och dogsen. Och idag invigdes det. Och gud så roligt det var!! Och fort gick det. I vanliga fall brukar jag springa med hundarna lösa och vi rullar mest på i den takt som känns bra.Typ slö jogg och trav. ;) Speciellt nu med gravidmage.

      Men nu när pojkarna faktiskt skulle dra på riktigt så kunde vi jobba som ett team på ett helt annat sätt. Ja, det var tvunget, för hundar som drar åt olika håll är inte att föredra. Nej, nu kunde jag hejja på vovvarna för glatta livet och som de sprang när de förstod att de faktiskt fick dra för en gångs skull.

-JAAAA, jag får dra i kopplet, matte! Och de fick verkligen upp farten. Jag hängde mest efter. Ozzy är en riktig långdistansare som snabbt kommer in i rätt tempo och drar med ett jämnt tryck. Eddie är mer som en pansarvagn. När han drar, då DRAR han. Med den lilla kroppen som bara består av muskler likt ett kraftpaket. Men han är riktigt oberäknelig... för plötsligt ska han kissa på en buske. Och då är det kört! Man flyger fram på lätta fötter och plötsligt snubblar man över sin pinkande hund. Men det där ska vi nog få ordning på!


Så nu har vi en ny sport att fundera på. Så länge inte snön eller magen sätter stopp. 


Vi har fått en ny träningsgrupp också. En liten fin lydnadsgrupp som träffas en gång i veckan på olika platser i Lund med omnejd. Det kallar jag ett bra liv!



Presentation


En blogg om hundglädje, barnglädje, träningsglädje och livsglädje. En blogg om mina terriers Eddie, Ozzy och Max och om min familj Mattias, Maja och Vilma.


Senaste inläggen

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Min gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards