Alla inlägg under februari 2012

Av Eva Fabricius - 27 februari 2012 13:32


Fotograf: Per Damsby


 

Fotograf: Per Damsby


Vi har haft en helt underbar helg! Jag och Mattias gifte oss i Helgeands kyrka i lördags. Närvarande var vittnen, sångfåglar, vår kära hovfotograf och hans blivande fru. Det blev så fantastiskt finstämt och högtidligt. Precis så som jag önskade det. Tack alla som var med, både i kyrkan och i tankarna! LOVE YOU!!!!!


Dogsen var också mycket nöjda eftersom de fick ovanligt mycket uppmärksamhet denna helg. De gillar nämligen blomsterbud, gäster, champagne (ja, Mattias råkade droppa en droppe i Eddies mun) och presenter.


Vi har faktiskt hunnit jobba med våra projekt också!

Bakdelskontrollen- jag frishejpar stadigt stående och att de sedan flyttar tyngdpunkten bakåt. Det går sakta framåt, men jag vill inte heller skynda på eftersom rörelsen ska vara kontrollerad och inte snabb. 


Raka skick- efter flera veckor av att lägga vantar bakom mig på stigen så testade jag igår att skicka dem i en uppletanderuta på Revinge. Och yes, båda pojkarna hämtade snyggt varsina två föremål på linje rakt ut i rutan!


Agilitystarter- nu kan jag placera hundarna i fryst ståendeposition och röra mig framåt och de rör sig inte förrän jag ger startkommando. Har inte kopplat ihop detta med hinder ännu.


Rutan- kör vidare på Lotta med bruksterriern Karlssons tips med att fästa upp linorna runt rutan så att hundarna får hoppa över. Jag har till och med lagt bommar mellan konerna och placerat rutan mitt i en agilitykombination och skickat in dem. Fungerar utmärkt!!! Senast testade jag med fyra rutor som hundarna själva fick leta upp utan någon dragning inne i rutan. Och yes, det funkade.


Ozzy har nu börjat vibrationsträningen och jag tror faktiskt att det kan fungera utmärkt tillsammans med mycket bakdelskontroll, massage och täcke när det är kallt.


Mmm, gött liv!

Av Eva Fabricius - 15 februari 2012 15:34

Samtidigt som jag ligger hemma i lunginflammation... så trååååkigt... så fortsätter jag mina studier i tävlingspsykologi.


Nästa utmaning innebär att hålla en "mental diet" under 7 dagar.

Under sju dagar får du inte tänka en negativ tanke, inga tankar på misslyckande, svartsjuka, fördömande av andra eller sig själv. Inga begränsande eller pessimistiska tankar.  Alla tankar som inte är positiva eller konstruktiva ska bytas ut mot en ny positiv tanke.


Detta bara för att medvetandegöra hur mycket tid som går åt till negativa och hämmande tankemönster som man sedan lätt fastnar i. Att sträva mot ett uppsatt mål, om det är en tävling eller en utmaning på jobbet eller något annat, handlar om att fokusera helt och hållet på just det målet. Och att inte låta sig hejdas av yttre faktorer, inre tvivel eller andras tankar om mig och mina prestationer. 


"99 % av det du tänker idag är en upprepning av det du tänkte igår." (Citat: Barbara Berger)

Oj då, hur lätt är det inte då att fastna i samma invanda tankemönster?

Av Eva Fabricius - 7 februari 2012 12:51

Nu är vi som bäst uppe i arbetet med att planera sommarens läger för vår del. Och vi har anmält oss till Veronica Baches 3-dagars kurs under Ystadlägret i slutet av juli. Så roligt det ska bli! Mattias följer med som sidekick. Tumme upp för det!


Har nu också bokat tid för Ozzy till vibrationsträning i nästnästa vecka. Det ska faktiskt bli spännande att se om det ger resultat! Både på rumpmuskler och stadga i bakdelen. 


Jag och Mattias har kommit på varför Eddie har så mycket stadigare rumpa än Ozzy. Vi tror båda att det beror på Eddies kvällsritual som innebär juck på kudde innan han somnar. Det slår aldrig fel. Varje kväll efter middagen juckar han loss på en soffkudde och är sen nöjd för dagen. Denna ritual har inte alls Ozzy anammat. Och har kanske därför också svagare bakdel... Och får istället vibrationsträna, stackarn. :)








Av Eva Fabricius - 5 februari 2012 19:54


(Fågeln på bilden är inte fågeln som vi såg i dag) 


I dag träffade jag och pojkarna på den ovanliga kungsfiskaren. En av Sveriges vackraste fåglar som fullkomligt lyste i sin orangea och turkosa fjäderdräkt. Underbart att få se! Pojkarna var inte lika imponerade som jag.


Vi har också hunnit träna lydnad, spåra och gå långpromenader denna helg. Tumme upp!

Av Eva Fabricius - 2 februari 2012 09:40

Parallellt med Projekt: Bakdelskontroll, som har inneburit att jag enbart klickar stadga i ståendet mitt framför mig (hundarna är icke bra på att stå stilla) så kan jag nog nästa vecka avancera till att de ska röra sig bakåt alternativt i sidled, tass för tass,

så har vi fler projekt igång.


Projekt: Starter, drog jag igång för några veckor sedan. En boll kastas ut av mig eller någon annan. Hundarna låser på bollen i stående position och får sticka när jag säger "kör!". Nu kan jag faktiskt släppa halsbandet, resa på mig, gå ett steg och hundarna är frysta i position tills att frikommandot kommer. Jag vill ha hela kedjan befäst innan jag ens närmar mig ett agilityhinder för att testa i praktiken.


Projekt: Uppletande av vantar, har jag precis dragit i gång. Efter att ha kört mycket uppletande på lekplatser så har nu hundarna lagt sig till med en ny sökstil. De jobbar i en 10 meters radie från mig och söker mycket noggrant. Farväl raka skick ut i skogen 50 meter. Så nu tappar jag vantar på stigen bakom mig och skickar hundarna där efter. De har inte kopplat ihop det hela ännu, men vi har precis börjat. Jag är dock mycket nöjd med deras avlämnanden av vanten. Full fart in och så lämnar de vanten i min hand. 


Projekt: Rutan, har pågått sedan i somras. Oj oj! Alla tips mottages tacksamt. Vi körde konsekvent med leksak i rutan i flera månader. Full fart in i rutan och sen lek. Sen började vi ta bort saken och då fick jag hundar som stannade på tok för grunt eller inte ens gick in i rutan. Då blev det musmattan som ju också fungerar fint. Utom de gånger den inte ligger där. Hundarna vet att de ska in i rutan, men stannar ändå gärna för tidigt för att kolla om jag ändå inte ska slänga en boll eller klicka, innan de går in i rutan. Så tips mottages som sagt tacksamt!   t

Presentation


En blogg om hundglädje, barnglädje, träningsglädje och livsglädje. En blogg om mina terriers Eddie, Ozzy och Max och om min familj Mattias, Maja och Vilma.


Senaste inläggen

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Min gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards