Alla inlägg under mars 2012

Av Eva Fabricius - 25 mars 2012 20:08


Ozzy debuterade idag i lydnadsettan! Och gjorde det med bravur. 179,5 poäng, klassvinst och förstapris! "En elithund, om jag bara får bort att han gnäller", sa domaren. Jag lägger upp en oredigerad film från dagen. Ursäkta de säckiga byxona men har man gravidmage så har man!


Ett stort grattis till Maja och Nemi som kom på andraplats med 179 välförtjänta poäng!! Nu har de snart LP:t i sin hand. Så bra jobbat!!! Grattis också till Majas mamma och Sally som ockå debuterad idag!!!

Tack Veberöds BK för en bra arrangerad tävling!!! Positivt och glad stämning.

Av Eva Fabricius - 18 mars 2012 19:23



Jag har skaffat en agilityapp så att jag lätt kan rita banor i min iphone! Så nöjd jag är!


Lördagens agilitybana som gick ut på att kunna skicka hundarna en längre sträcka mellan hinder 6-11 utan att jag behövde springa bredvid dem och dessutom högerslalom som avslutning. Jag fick baklängeskedja varje hinder för att få hundarna säkra på vad de skulle göra och för att hundarna skulle hitta slalomingången. De blev säkrare efter hand och till slut kunde vi fullfölja hela banan.


Idag körde vi lydnad med Gudrun, Lukas och Molle i Veberöd. Ozzy fick köra hela lydnadsettan och det gick utan några större problem. Bara jag är lugn och tydlig. Och Eddie fick träna stadga vilket han faktiskt också gjorde bra. Kanske att värmen spelade in. Därefter fick alla hundarna leka i solen och jag och Gudrun kunde slappa. En bra bra dag och en bra helg!

        Helgens höjdpunkt var Saras och Pers bröllop i Stora Råby kyrka! Underbart och vackert! Stort grattis till er båda!!!      

Av Eva Fabricius - 12 mars 2012 16:13

Ja, man kan inte annat än skratta!

Jag skulle ju frishejpa ståendet för att pojkarna sedan ska lägga tyngpunkten bakåt och därefter sakta backa bakåt. Rörelsen skulle vara grunden till både stegförflyttningar och till att backa upp på saker, stubbar, trappor mm.


Men tydligen är jag inte bra på att klicka rätt... För nu har jag två hundar som fryser i ståendet men istället för att flytta tyngdpunkten bakåt, så sprätter de idogt med vänster bakben! Speciellt Ozzy har fått in en himlans knyck. Han lyfter bakbenet högt upp i luften och liksom knycker till. Helt underbart! Men världens mest onödiga trick!


Film kommer!

Av Eva Fabricius - 5 mars 2012 15:42



Idag fyller lilla Eddie 4 år! Och han är lika galen nu som förr. Jag trodde länge att han skulle bli vuxen men nej, vuxen och lugn lär han nog aldrig bli. Han har energi som ett godståg och vi kallar honom fortfarande för "pansarvagnen" för har han bestämt sig att han ska någonstans då går han dit, oavsett vad. Och engagerad i allt, om det så är ett litet tricks som ska övas in eller mötande hundar eller barnvagnar mm. Precision och noggrannhet ligger dock inte för honom i längden, hellre fort, snabbt och bråttom än noggrant och koncentrerat. Men nu kan han ligga plats i två minuter i alla fall... 4 år senare...


Ozzy har vibrationstränat i morse! Han sprang rätt in på rummet, nosade av golvet och hoppade sen upp på vibrationsplattan. "Starta den, starta den!" Och sen satt han och njöt medan han fick lite gotte av sjukgymnasten. Efteråt hoppade han både in och ut ut bilen och var fylld av energi. Så man kan inte ta miste på att detta funkar! Cecilia hjälpte oss med gungan förra veckan och hon uppmärksammade också hur han inte alls tvekade på samma sätt som han brukar. Han springer inte över ännu, men det var ett annat driv än tidigare. Jag funderar faktiskt på att ta med mig Eddie också till vibrationsträningen. Inte för att han har ont någonstans, men för att han ska få träna på att slappna av och få alla sina muskler genomarbetade. Jag kan verkligen rekommendera denna typ av träning till alla som jobbar med sina hundar. Välinvesterade pengar om man vill att hundarna ska hålla sig friska och starka länge.


En hel del agility har det blivit men i kväll står det lydnad på schemat med Gudrun och Molle. Måste förbereda inför lydnadstävling om tre veckor. Om jag inte har blivit för stor och tung vid det laget. Vill ju inte förstöra positionen i fria följet. Och sen tårta!

       

Av Eva Fabricius - 2 mars 2012 11:39


Onsdagens banskiss!


Jag, magen och hundarna körde järnet i Bökebergs Arena i onsdags då Thereze drillade oss i hur man kan jobba med långa självständiga skick och i att arbeta ut från mig istället för nära. Ja, jag springer ju inte så fort nu för tiden men då är det ju utmärkt att träna skick och självständigt arbete. Endorfinkickade blev vi! Jag insåg också några viktiga saker som exempelvis att Eddie har "för" stort sug efter leksaken så att han börjar fulsnurra istället för att jobba klart och sen få sin leksak. Jag måste alltså jobba på att han ska kunna arbeta trots att jag har leksak i handen. Ja, leksaken som var splitterny, den dog en snabb död under kvällen. Vad är det med hundleksaker och kvalité egentligen? Mina småhundar dödar leksaker på löpande band, hur fungerar det då för er som har stora hundar?


Jag kan tipsa om en ny hundtidning som heter OmAgility. Den har bara kommit ut två nummer än så länge, men den verkar oerhört lovande.


 

Presentation


En blogg om hundglädje, barnglädje, träningsglädje och livsglädje. En blogg om mina terriers Eddie, Ozzy och Max och om min familj Mattias, Maja och Vilma.


Senaste inläggen

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Min gästbok

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards