Alla inlägg under juli 2012

Av Eva Fabricius - 27 juli 2012 01:31

Igår tävlade vi i Bjuv då de arrangerade en inofficiell agilitytävling öppen klass. Jag ramlade i ett lopp, domaren dömde fel i ett annat av våra lopp, men jag fick köra om loppet och pojkarna drog mot tunnlar istället för att ta exempelvis slalom. Så det var ingen tävling som gick till historien för vår del. Men bästa hejjarklacken har jag, det är ett som är säkert. Banan är från tävlingen.

Av Eva Fabricius - 23 juli 2012 02:10

Mindnotes:

1. ATTITYD, ATTITYD, ATTITYD
2. Att alltid ligga steget före hunden
3. Att springa fort som fan men ändå jobba offensivt vid varje hinder

Och 4. Att en manchesterterrier kan sno tre påsar godis, en morotsbiff, en rödbetsbiff och diverse andra rester och ändå springa... Jogga i alla fall... :)

Av Eva Fabricius - 19 juli 2012 20:12

Första dagen på Ystadlägret är avklarad och pojkarna körde fullt ös medvetslös. Hm, det blir nu till att öva tysksvängar för min del. Veronica Bache som är instruktör har byggt en bana med en hel del klurigheter och byten. Banan bryter vi sedan ner i delar som sedan sätts ihop igen. Så roligt!!!

Lägret är så bra arrangerat och boendet på en gammal militärförläggning bredvid funkar toppen! Här bor både bruks- och lydnadsfolk och vi bor inklämda mmellan två schäferhannar. Det är rätt!

Nu blir det slappetid med kaffe för min del och whiskey för Mattias. Maja är lägrets minsta och yngsta deltagare. Och Mattias är världens bästa pappa som fixar och donar så att alla ska ha det bra!

Av Eva Fabricius - 16 juli 2012 00:23

     


Kom in på distanskurs i etologi 15 poäng på halvfart till hösten.

"Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper i Etologins historia och terminologi. Vidare innehåller kursen moment som bl a behandlar beteendets utveckling, aggression och social struktur, sexuellt och maternellt beteende, inlärning samt beteendestörningar."

Kul!

Av Eva Fabricius - 11 juli 2012 23:46

 


I dag har vi gått Hälsans stig som är en nätt runda på 1,2 mil runt i Lunds anrika kvartér. Det är fin runda som varmt kan rekomenderas. 


Eddie har som mål denna sommar att leta upp badvänliga fontäner. Vattenspridaren utanför Färs & Frosta Sparbank Arena var himmelriket! Ser ni pricken mitt i vattnet? Ja, det är Eddie! Ozzy var inte lika imponerad. 


 


I går var det dags för andra kurstillfället för vår del på freestylekursen. Vi testade våra program som vi har jobbat med under veckan till musik och sen fick hundarna och vi förare lära oss att gå slalom baklänges och hur man rullar runt och spelar död. Vi hade det så roligt och jag blir bara så lycklig!


Av Eva Fabricius - 10 juli 2012 00:08

När jag hittar en ny hundsport som jag blir sugen på, så går jag och köper alla böcker jag kan hitta inom just det området. Tips mottages tacksamt på bra böcker om freestyle. Dessa två köpte jag nu, men vet inte alls om de är bra.


   


Nästa vecka åker vi till Ystadlägret för att träna agility i nästan 4 dagar för Veronica Bache http://www.xlntdog.se/

Det ska bli så roligt att åka tillsammans hela familjen och vi kommer att bo på en militärförläggning i närheten som nu är vandrarhem. Båda pojkarna är pigga, balanserade och i fin form så det ska bli jätte roligt att åka.  



Av Eva Fabricius - 5 juli 2012 23:59

Eddie har börjat på freestylekurs och han älskar det!


I tisdags pratade vi om hur man tolkar musiken som man gör sitt program till och vikten av att göra program som går både i hundens och i musikens takt. Vi jobbade med olika tricks som exempelvis att hunden ska snurra runt föraren och runt en pinne. Vi tränade även på att hunden ska lägga ena frambenet över det andra och på olika positioner i fotgåendet. 

            Vi har nu tränat varje dag och har satt ihop en första skiss till ett eget freestyleprogram. Vi testar att lägga in både bruks- och lydnadsmoment som framförgående, fot och kryp och så klart en massa tricks som snurrar, sprättar och hopp.


Inspiration: http://www.youtube.com/user/Mickvor?feature=g-all-u

Presentation


En blogg om hundglädje, barnglädje, träningsglädje och livsglädje. En blogg om mina terriers Eddie, Ozzy och Max och om min familj Mattias, Maja och Vilma.


Senaste inläggen

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Min gästbok

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards