Alla inlägg under augusti 2012

Av Eva Fabricius - 29 augusti 2012 23:43

 


Hett tips:  http://peludosfest.tumblr.com/


En fest för oss djurälskande kulturnissar som äger rum i Malmö den 15 september!


Av Eva Fabricius - 29 augusti 2012 23:12


Det finns en tid för fullt ös, och en tid för paus. Och denna vecka pausar vi. Samlar tankarna, landar i att sommaren sjunger på sista versen, analyserar, sammanfattar och summerar.



     


I ärlighetens namn så är dogsen och majs bättre på att pausa än vad jag är.


 


Mitt i allt pausande så la vi faktiskt spår igår också. Good damn vad hundarna spårar bra nu för tiden! De håller fast i spåren och plockar alla apporter. Att Eddie fick en kanin mitt framför nosen som bara flög rätt upp brydde han sig inte ett dyft om. Mattias körde expertkommmentatorstilen vilket förgyllde spårarbetet ytterligare ett snäpp.


   


Så hur ser framtiden ut nu då?

... Att skratta högt minst 30 gånger per dag...

... Många och långa spår hela hösten ...

... Länkning av moment och fokus på flyt, uthållighet och glädje både under och mellan momenten ...

... Mer banträning i agilityn ...

... Få ihop ett helt freestyleprogram till vår freestylekurs som vi nu går på Oxie BK ...

... Inget nötande utan mer fokus på att göra rätt direkt och sedan bryta. En chans liksom....

... Aktiveringskurs på Lunds BK där barn, bebisar, hundar och rullatorer är mycket varmt välkomna...

... Massa lek, promenader, mys, stickade tröjor, kaffe på termos, lugn och en och annan sångstund...

 


Pax för ukulelen! 


Av Eva Fabricius - 26 augusti 2012 23:08

Spårsöndag på Revinge hed


Spårläggaren....

   


Den lilla latmasken...


   


Glad terrier som hittade alla apporterna...


 


Ytterligare en glad terrier och husse försvinner i spårets riktning...


   


Den lilla latmasken måste bäras överallt! Inte ens gå kan hon gå kan hon göra själv.


 


Kvällskissen i ett höstigt Lund...


 


Vår hästhage...


 


God natt!


   



Av Eva Fabricius - 20 augusti 2012 11:44

 

... och mina hundar har rabies, flatlöss, huvudlöss, difteri och påssjuka, vill jag svara. När tanten låter sina lösa hundar kasta sig över mina nyss uppkopplade eftersom jag såg trion på håll. Hennes valp är snarare en unghund av labbeblandning och hennes tik är i medelåldern. Men så svarar jag inte! Utan ler ondskefullt och säger:

-Ja, men då släpper jag mina!


Att en av mina hundar kan vara en riktig surkart mot särskilt hannar (Eddie) och att Ozzy leker rätt så hårdhänt eftersom hans kompisar både är större och livliga som han, så har jag redan registrerat att det inte kommer att bli en jätte långvarig lek med den "lilla valpen" ! Och mycket riktigt- Eddie trycker snabbt till unghunden och Ozzy sticker efter tiken som piper iväg. 

-Mohahahaha! vill jag skratta högt.

-Ooooh, så fint de leker, säger tanten!

-Yeah right!!! svarar jag inte heller, men jag tänker det!


Men är man så otänksam så att man släpper fram sin hund som dessutom är en unghund till allt och alla så får man stå sitt kast. Tänk om mina varit sjuka, aggressiva mm. 


All forskning visar att det INTE är hundar som får hälsa på allt och alla som blir de lugnaste och tryggaste hundarna. Tvärtom! Däremot de hundar som får umgås med några trygga och stabila lekkamrater med ett bra kroppspråk- de blir experter på att möta andra hundar. Så det så och därmed basta!


(OBS, hunden på bilden var inte med i verkligheten.)



Av Eva Fabricius - 19 augusti 2012 09:07

 


Igår bar det av till Bjuv för att Ozzy skulle debutera i lydnadstvåan. Bästa lilla terriern! Nej, inget uppflytt tyvärr. På alla de "gamla" momenten från ettan fick han fina poäng. Men på de nya behövde terriern betänketid och jag fick ge dk. Vilket så klart gav en massa nerdrag. Men nu vet jag vad jag ska träna på: säkerhet i momenten och länkning.


Det var full utställning runt omkring så vi fick maximal störningsträning! Men han låg ändå som gjuten i backen under platsen.


Bästa hejjarklacken var som vanligt med!! Love you!


 

Av Eva Fabricius - 11 augusti 2012 15:26

Nu bär det av ner mot Skåne efter två fantastiska veckor i Värmland!

Efter att Maja föddes bestämde jag mig för att inte vara rädd mer. Inte rädd för att saker ska gå fel, för att inte vara tillräckligt duktig, för att inte vara tillräckligt modig.
Helst ville jag bara stänga in oss och låsa dörren när vi kom hem med Maja från sjukhuset. Så att inget farligt skulle kunna hända henne eller hundarna. Men så kan vi ju inte leva... Och så vill jag inte ha det.
Botemedlet är att försöka sluta vara rädd. Att ta livet mer med en klackspark och tänka "dät ördner säj" på värmländska. För det gör det ju!

Hade vi stängt in oss, låst dörren och kastat nyckeln hade jag inte lärt mig att Maja älskar att få sina ben masserade av Christa och att hon alltid blir glad när Mattis spelar ukulele, till och med om hon är förkyld. Jag hade bara kunnat hälften så många agilitysvängar eftersom jag hade missat Veronicas agilityläger. Och jag hade inte varit med om många av de fantastiska möten som hundarna och Maja skapar. Och framför allt hade jag inte uppmärksammats på hur fantastiskt fina vänner, släktingar och svärföräldrar jag har. Tack!!!

Det har med andra ord varit en strålande sommar. Allt det jag tänkt och tyckt tidigare ställs på sin spets när man får barn och man tvingas omvärdera vissa saker. Plötsligt har mitt liv fått en helt annan mening än tidigare som jag inte vill slarva bort.

Och jag tror att jag faktiskt är en del av världens finaste lilla flock... Mattis, Maja, Eddie, Ozzy och jag!

Presentation


En blogg om hundglädje, barnglädje, träningsglädje och livsglädje. En blogg om mina terriers Eddie, Ozzy och Max och om min familj Mattias, Maja och Vilma.


Senaste inläggen

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Min gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards