Direktlänk till inlägg 20 augusti 2012

Oooooooh, det är bara en valp!

Av Eva Fabricius - 20 augusti 2012 11:44

 

... och mina hundar har rabies, flatlöss, huvudlöss, difteri och påssjuka, vill jag svara. När tanten låter sina lösa hundar kasta sig över mina nyss uppkopplade eftersom jag såg trion på håll. Hennes valp är snarare en unghund av labbeblandning och hennes tik är i medelåldern. Men så svarar jag inte! Utan ler ondskefullt och säger:

-Ja, men då släpper jag mina!


Att en av mina hundar kan vara en riktig surkart mot särskilt hannar (Eddie) och att Ozzy leker rätt så hårdhänt eftersom hans kompisar både är större och livliga som han, så har jag redan registrerat att det inte kommer att bli en jätte långvarig lek med den "lilla valpen" ! Och mycket riktigt- Eddie trycker snabbt till unghunden och Ozzy sticker efter tiken som piper iväg. 

-Mohahahaha! vill jag skratta högt.

-Ooooh, så fint de leker, säger tanten!

-Yeah right!!! svarar jag inte heller, men jag tänker det!


Men är man så otänksam så att man släpper fram sin hund som dessutom är en unghund till allt och alla så får man stå sitt kast. Tänk om mina varit sjuka, aggressiva mm. 


All forskning visar att det INTE är hundar som får hälsa på allt och alla som blir de lugnaste och tryggaste hundarna. Tvärtom! Däremot de hundar som får umgås med några trygga och stabila lekkamrater med ett bra kroppspråk- de blir experter på att möta andra hundar. Så det så och därmed basta!


(OBS, hunden på bilden var inte med i verkligheten.)



 
 
Ingen bild

Inger med Gleamy och Wirre

20 augusti 2012 12:02

Men man blir så ledsen ändå över sådana hundägare, det är hundarna som får sitta emellan. Men jag förstår dig, hade agerat likadant så det är inte ditt agerande jag är kritisk mot utan mot tanten som inte tar ansvar för sina hundar så de blir trygga och harmoniska. Stackars hundar!

Eva Fabricius

20 augusti 2012 12:14

Det värsta är att det händer så gott som dagligen! Folk som bara släpper fram sina hundar utan att fråga om det är okej!

Jag håller med "Stackars hundar!!!!

 
Bitte

Bitte

20 augusti 2012 12:44

Jag tycker att du skulle ha sagt det: rabies, flatlöss (!) etc. Jag brukar ta i med rävskabb. Och tidigare kunde jag ju alltid säga att nej, du vill INTE att din hund ska "leka" med min briard. Men du vet, saliga äro de okunniga – tills det smäller (och då är de fruktansvärt oförstående och förfördelade.

http://www.dietdog.se

 
Ingen bild

Sara

20 augusti 2012 18:23

Nästa gång Eva så säger du allt det där :-) Nu har du ju övat. Förstår dig så väl ( som så många andra vettiga hundägare, ja, jag känner mig vettig i just det här läget :-)) och håller SÅ med Bitte.

Det är alltid de stackars hundarna som får ta smällen när matte eller husse är okunniga. Och så får man stå där med den "farliga" hunden som gjorde deras hund rädd, illa, eller vad det nu kan vara... Suck.

Men härliga tankar du har som jag tycker du gott kan säga nästa gång som sagt :-)

RKAM

 
Lotta

Lotta

20 augusti 2012 22:47

Fy så irriterande, och frustrerande. Vi råkar ju inte ut för sånt så ofta eftersom Iza brukar få stopp på de flesta genom att bara stirra på dem men idag, i Norge när vi var på promenad, dök det upp en pitstaffbull-någonting som inte gav sig i första taget. Den var troligen en unghund och den såg "snäll" ut, men jösses så förbannad jag blev på den innan ägaren kom uppdykande ur någon buske 50 meter bort och lyckades kalla in den...

http://www.bruksterrier.se

 
Ingen bild

Cicci å Silas

21 augusti 2012 09:29

Känner igen mig så väl.
Har ska ta mig tusan inte lekas med kreti och pleti. Har massor av hjärndöda människor i grannskapet som gärna vill att hundarna ska leka och hälsa. Har provat med att åberopa olika smittsamma åkommor. Silas får hälsa och busa lite med en hund här i grannsakpet. En ursöt pappilon tik som har en äldre matte. Matten pratar på och tycker att livet är toppen. Nåja, kan vi glädja henne med lite småprat och hundarna trivs så känns det svårt att prata om rabies. Vi gillar både henne och hunden men de är faktiskt de enda här hemma som Silas får hälsa på. I övrigt har han ju sina dagiskompisar som han ser dagligen. Håller med dig Eva, det är så trist när folk bara släpper fram hundar och inte tänker ett jota.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva Fabricius - 8 januari 2020 19:27


Om du är träningssugen och sugen på fysträning tillsammans med din hund. Häng då på vår löpargrupp på Lunds BK. Vi träffas på onsdagar och lägger upp träningen efter förmåga, lust och intresse. Alla har olika målsättningar och förutsättningar. ...

Av Eva Fabricius - 6 januari 2020 20:39


Flocken har sedan sist utökats med ytterligare en liten borderterrier. Max eller Gibas Riverdance Code, heter han. En fantastiskt härlig hund som smälter så fint in i flocken. Mängder av härlig energi. Fokus för året är agilityn och spåret. Och v...

Av Eva Fabricius - 27 februari 2018 22:23


    Under våren går jag en webbaserad kurs i tävlingspsykologi för Eva-Marie Wergård. Det finns många böcker om ämnet, bra TED-talks, föreläsningar och diskussioner. En av mina favoriter är Pia Sundhage och hennes bok "Spela på bästa fot - Att l...

Av Eva Fabricius - 29 december 2017 18:51

Jag kan varmt rekommendera Charlotte Kallas bok "Styrka, teknik & pannben" om man vill få träningspepp i vintermörkret.    ...

Av Eva Fabricius - 6 november 2017 20:51


Vilka dagar vi har! Vi varvar att träna för nya lydnadsettan, lägre klass bruksspår och agilityn. Jag har också anmält mig och pojkarna till "Fysträning med hund" för Eva-Marie Wergård och till hennes tävlingspsykologikurs. Det ska bli jätte roligt a...

Presentation


En blogg om hundglädje, barnglädje, träningsglädje och livsglädje. En blogg om mina terriers Eddie, Ozzy och Max och om min familj Mattias, Maja och Vilma.


Senaste inläggen

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Min gästbok

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards