Alla inlägg under november 2012

Av Eva Fabricius - 26 november 2012 12:20

Jag och många med mig, har problem med att hundarna ljudar eller skäller när vi tränar. Söker man på nätet hittar man mängder av tips vad det gäller hundar som skäller vid ytterdörren, på andra hundar eller när de är ensamma. Det finns antiskallhalsband, sprayer mm. som man kan använda. Det är ju något helt naturligt för en hund att skälla. Men är det kanske ofta kopplat till stress och frustration?


Det svåra med antiskallträning, tycker jag, är att jag inte vet om mina hundar vet om att de ljudar. När de skäller vid ytterdörren eller när de hör att någon går i trappuppgången, kan det räcka med ett enkelt "tyst" för att de ska lugna sig. Men hur gör man när hunden skäller,kvider och skriker när man vill träna fritt följ, trix eller sändande till rutan? De bästa tips jag har fått är:


* lär in ordet "skall", för att sedan lära in order "tyst".

* hitta rätt energinivå så att hunden aldrig behöver gå upp i skall.

* jobba mycket med externbelöningar.

* belöna aldrig hunden när den ljudar. 


Det sista tipset är nog det viktigaste, men också det svåraste. För man måste vara så väldigt noggrann och konsekvent  sin träning.


Svårigheten för mig är att jag blandar agility, lydnad och freestyle hej vilt. I agilityn får hundar skälla så mycket de vill. Men inte under de andra sporterna. Man får poängnedrag och kan till och med få lämna planen under tävling om det döms som olydnad, att hunden skäller.


Jag har varit konsekvent med detta tidigare, men inte under detta året. Och plötsligt har vi nu en massa ljud när vi tränar. Problemet med detta är att jag tror också att det är stressande även för hunden. Jag har inte insett det tidigare, men nu tror jag faktiskt att skällandet och ljudandet också drar upp hunden i en för hög energinivå.


Ett exempel...

vi ställer upp för fria följet med kommendering. Lite startgnäll och jag tänker -okej, för denna gången. Vi kör igång och hela tiden har jag pip och smågnäll. Men jag låter det vara eftersom hunden går ju så himlans snyggt och engagerat vid min sida. Detta fortsätter genom läggandet under gång och inkallningen. Sen ställer vi upp för sändande mot ruta. När jag skickar hunden så exploderar han i skall, eftersom det ju är så himlans roligt att springa till rutan. Så klart är det roligt! Det har vi ju tränat på att det ska vara!! Och så till sist ska vi köra hopp över hinder. Då stormskäller hunden eftersom det ju är det bästa som finns- att hoppa! Och nu är energinivån så hög så det inte finns någon måtta på det. Och hunden är i total obalans och hör knappt vad man säger.


Alla hundar som står och skäller vid en agilitybana. Mår hundarna bra av det? Eller har de ett enormt stresspåslag? Jag tror dess värre det senare. Jag tror att i dessa tider då många hundtränare jobbar mycket med glädje och lust och att hunden själv ska komma fram till vad den får utdelning för, att vi kanske är lite dåliga på att träna passivitet och lugn. Jag älskar när mina hundar jobbar med glädje och engagemang, men det är hela tiden en balansgång innan det slår över i stress. Jag tycker för egen del att det är jätte svårt att hitta rätt balans och engagemang. För det är ju underbart när hundarna vill jobba. 


Ibland på tävlingar och träningar, kan jag se hundar som i mitt tycke är sönderstressade. Som trampar, skäller och är helt uppe i varv. Utan att ägaren gör något åt det. Snarare tolkar det som om hunden är laddad och motiverad. Som kanske vill ha det så, jag vet inte. 



Av Eva Fabricius - 22 november 2012 12:23

 


..........beväpna dig med vingar.........



 


Av Eva Fabricius - 21 november 2012 10:56

 

Nu, i stunden.

Här & Hel.


 

Av Eva Fabricius - 17 november 2012 13:16

Här har jag klippt ihop en liten inspirationsfilm på Maja och Nemi när de jobbar med olika fotpositioner.


Av Eva Fabricius - 12 november 2012 17:11

Musik är verkligen så underbart och jag rekomenderar verkligen alla att träna hund till musik.


 


Det ger både dig och hunden en fantastiskt skön och glad och pepp träningskänsla. I dag tog jag med vår högtalare till aktiveringskursen som jag håller på Lunds BK. Och mina fantastiska kursdeltagare jobbade och dansade och lekte med sina hundar som aldrig förr. Trix och moment om vartannat. Fantastiskt! Jag blir bara så glad och lycklig när jag ser träningsglädje och glada hundar och ägare på mina kurser. Tack!


Ett annat hett tips som jag vill dela med mig av är Brösarps Gästgiveri.


 


Dit får man komma även om man har hund... Ja, man får faktiskt ha med sig hundarna nästan överallt i gästgiveriet och de välkomnade oss med köttbullar och vattenskålar. Underbart att känna att man inte är till besvär för att man har hundarna med sig, utan tvärtom. De välkomnar att man har hund med sig. Eddie och Ozzy njöt av att ligga framför eldstaden i restaurangen och titta på folk.


Mattias bilder från Brösarps backar. Stackarn, han får aldrig vara med på bild när det är han som är bakom kameran.


                         

       







Av Eva Fabricius - 4 november 2012 21:19

Stort varmt grattis till Maja och Nemi som igår tävlade i appellen i spår och blev uppflyttade!!! Tjohooo!!!!

Presentation


En blogg om hundglädje, barnglädje, träningsglädje och livsglädje. En blogg om mina terriers Eddie, Ozzy och Max och om min familj Mattias, Maja och Vilma.


Senaste inläggen

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Min gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards