Alla inlägg under juni 2013

Av Eva Fabricius - 20 juni 2013 05:16


Äntligen! Jag fick ju en webbkurs för Jenny av Mattias i julklapp. Och hur många gånger har jag och/eller vänner byggt upp delar eller hela banan, men alltid har något skitit sig på vägen! Men äntligen kunde jag skicka in övningen till henne. Check på den!

Av Eva Fabricius - 18 juni 2013 13:56

                           

Av Eva Fabricius - 17 juni 2013 09:51

Härlig helg i Varberg och Falkenberg. Ärendet var att besöka årets agility- och lydnadsSM. Sveriges hundelit var på plats och hela arrangemanget var fantastiskt bra. Hundar på dagarna och vin på kvällarna i Sveriges surfparadis Apelviken. Lycka!


                   

Av Eva Fabricius - 14 juni 2013 10:44

Min ena lilla lydnadshund och jag och resten av familjen Fabricius åkte till Svalövs BK i onsdags kväll för att tävla lydnadsettan. En så mysig liten tävling och det bästa av allt var att vi samlades 18.30 och så var allt klart en dryg timma senare! Med prisutdelning och allt. Åh, det var så skönt att inte behöva vänta och vänta och vänta. 


Jag är så himlans nöjd med vår prestation, med teamkänslan och med kontakten och lugnet. 158,5 poäng skrapade vi ihop. Mest 9 or på allt men nollade läggande under gång. Det bästa av allt var att Mattias kunde ge mig svaret. Jag låter som en mistlur. "HIT", "LIGG", "SITT" i falsett så det hördes ända upp till klubbstugan. Så klart inte hundarna hör vad jag säger och kanske även stressar upp sig, i alla fall lilla Oz. Det går ju helt emot mitt nya tänk som handlar om låg tyngdpunkt, tydliga signaler, varje fortsteg tydligt i backen och inte huvudet uppe bland molnen som jag kan ha när jag blir glad och engagerad. Jag har anat det, men inte riktigt fattat hur illa det är. Mistluren alltså. 


Åter igen: tack till alla goa träningskamrater som kommenderar filar och ger goda råd och ärliga pojkvänner som berättar, styr upp och visar oss i rätt riktning! Nästa gång vi tävlar bjuder jag på tårta!


Några bilder på liten Eddie från freestyleavslutningen. Fler bilder från kursen kommer!


       

Av Eva Fabricius - 11 juni 2013 08:29




Min andra bebis, Rösträtt, var med i gårdagens Svenska Dagbladet. En mycket läsvärd och grundligt gjord artikel om barn och barnrösten. Där Rösträtt omnämns som en skånsk ljusglimt. 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/perspektiv-skolan-lamnar-wo-till-musikindustrin_8252770.svd


Och så några bilder från söndagens spår på Revinge hed.


        http://www.svd.se/nyheter/inrikes/perspektiv-skolan-lamnar-wo-till-musikindustrin_8252770.svd

Av Eva Fabricius - 7 juni 2013 12:06

10 på platsen trots hundar som rullade sig runt omkring. 10 på rutan och 10 på apporteringen som vi har jobbat stenhårt på. Den där apporten har kunnat hamna lite överallt utom hos mig tidigare. En 9a på läggande under gång. En glad och lättjobbad Ozzy tävlade lydnadstvåan igår i Lomma. Domaren gav oss ett fint omdöme efteråt och många glada kommentarer fick vi. Men en 7a på fria följet pga av pip och en stunds okoncentration när han skulle gå förbi korgen med apporter och annat roligt och nolla på hopp och fjärr pga pip och okoncentration gav oss ett andrapris. Jag skrattar fortfarande inombords åt att jag inte ens såg att han lämnade sidan för att kolla apportkorgen. Jag bara stegade på med blicken fäst någonstans i fjärran och räknade kallt med att vovven var vid sidan. 


Jag har insett att jag gillar lydnadstävlingar. Stämningen är oftast lugn och trevlig. Solen sken igår och tävlingen var bra arrangerad. What´s not to like!?


Inför vår senaste agilitytävling insåg jag några häftiga saker med pojkarna. Att de faktiskt inte går igång på "maniana maniana-stilen" så som jag har trott. Jag har trott att desto mer kravlös och avslappnad jag är och desto mer jag tänker "låt gå" desto bättre. Men inför både agilitytävlingen och nu lydnaden har vi faktiskt tränat stenhårt. Jag har höjt kraven ordentligt och även kopplat på en mer tydlig men faktiskt också bestämd sida. Båda hundarna går verkligen igång på den nya körstilen. Ett mer tufft och lite mer rått tänk. Terriers är ju ganska så tuffa hundar som gillar motstånd och att träna hårt. Jag behöver inte vara så rädd för att de ska ta illa upp eller lägga ner aktiviteten som jag har varit tidigare och det känns faktiskt väldigt skönt. I och med att jag vet det så känner jag mig mer avslappnad eftersom det innebär att ett felsteg inte behöver innebära "nu lägger vi ner hela projektet". Men lika viktigt är det att vara ödmjuk inför sin hund och sig själv och de prestationer som man gör. 

Ja, livet är verkligen ett äventyr! 


I veckan fick jag ett mess från Mattis där han berättade att plötsligt var både minimajs och pojkar borta. Han letade runt och hittade efter ett tag hela gänget ute i solen.


 


Majskornet har också upptäckt att det är gött att sova i hundkorgen.


 


Och att det är gött att gå hundpromenader. Eddan måste bara dubbelkolla så att hon har det bra i vagnen. Han är om sig och kring sig, den hunden.


 

Av Eva Fabricius - 3 juni 2013 11:34

       


Det blev en härlig dag på Arken Zoo i Toftanäs. Freestyle, trix, glada vovvar, glada mattar och underbart väder. Fram tills att vi skulle åka hem då himlen öppnade sig för en kort stund i ett raserioväder. För att sen klarna upp igen. Mattias bilder från dagen kommer inom kort. 

Presentation


En blogg om hundglädje, barnglädje, träningsglädje och livsglädje. En blogg om mina terriers Eddie, Ozzy och Max och om min familj Mattias, Maja och Vilma.


Senaste inläggen

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Min gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards