Alla inlägg under augusti 2014

Av Eva Fabricius - 28 augusti 2014 17:30

Vi har härliga dagar! Agilityträningsgruppen drog igång i måndags och det känns verkligen bra. Så skönt med strukturerad träning, bra kombinationer och roliga och trevliga människor och hundar. Vi har lagt flera spår med Cecilia och hennes hundar Spray och Bess och vi tränat mycket lydnad. Temat just nu är diskriminering: doftdiskriminering i spåret, diskriminering av "fel" hinder i agilityn och störningsdiskriminering i lydnaden. Allt för att hundarna ska bli så säkra som möjligt och så trygga som möjligt.

I princip handlar det om att hundarna ska välja rätt. Att inte bara springa framåt utan att faktiskt göra medvetna val. Rätt val leder till massa belöning. Fel val leder till utebliven belöning, helt enkelt.

Av Eva Fabricius - 24 augusti 2014 17:05

Vi skulle ha tävlat agility denna helg men min rygg bestämde sig för att -"Nej, det blir inget med det. Nu ska hon få sig ett ryggskott som heter duga." Fredag och lördag spenderades i framstupa sidoläge. Men idag känns det bättre och vi åkte till Söderåsen.

Av Eva Fabricius - 15 augusti 2014 06:50

Maja och jag åkte till Uppsala för att umgås med moster Anna och Majas kusiner Viktor och Hedvig. Och med katten Humlan, lilla pudeln Minna, fågeln Kiwi, hästen Tintin, andra hästar, får, spindlar. Och så Annas man Hasse, så klart! Helt underbart!! Pojkarna var hemma med Mattias och hade det lugnt och skönt. Så därför fick de bryta lugnet idag med en joggingrunda halv sex på morgonen! Gött att springa när det är krispigt ute. Jag gillar sommaren men sensommar/höst är nog snäppet härligare. I natt sov majs i sin egen säng. Och nu infinner sig en känsla av att vara utvilad efter två års sömnbrist!

Av Eva Fabricius - 11 augusti 2014 08:53


En fantastisk och fullmatad helg! Valpmys med Cecilias aussie Bess, Skånes djurpark, kräftor, agilityuppvisning på Jägersro med störningar av kaniner, hästar, band som spelade, galopplopp! Maja har varit lycklig! Vi andra också!

Av Eva Fabricius - 6 augusti 2014 23:09

I helgen tävlade pojkarna på Ystad BK. Vi valde att tävla både lördag och söndag trots stekande värme. Och pojkarna klarade faktiskt värmen förvånansvärt bra, det var nog jag som var mest påverkad. Oz började med att köra ett felfritt lopp på lördag förmiddag, kom på femteplats och fick en pinne. Det var en härlig känsla! Alla byten satt där de skulle och vi förstod varandra perfekt! Den känslan levde jag på resten av dagen. Eftersom jag mest gick runt och myste så missade jag Eddies agilitylopp, dumma mig. Men hopploppet fick vi till. Bra tid och även här hade vi en fantastiskt go känsla. Jag var för sen att visa på honom ett hopphinder vilket ledde till att han rev det. Mitt fel! 


Söndagen var också härlig! Jätte roliga och fartiga banor och jag är så nöjd med våra tider och med känslan. Vi hittade verkligen helt rätt engagemangsnivå och helt rätt känsla! En hinderpinne åkte ner i varje lopp så inga pallplaceringar för vår del. 


Grattis alla duktiga ekipage som också tävlade och höll ångan uppe trots gassande sol. Att Ystad BK sålde isglass med blodsmak till hundarna var en hit. Stämningen var verkligen på topp och vi hade det bara jätte kul. Så många trevliga människor och domare och funktionärer och hundar så jag blir varm i hjärtat. 


Jag kommer sent att glömma den lilla sheltien som slog i däcket till allas förskräckelse och föraren som i rädsla att hunden var skadad lyfte upp den och skulle bära ut den, då domaren kallar tillbaka ekipaget, placerade däcket i rak linje mot hopphindret innan och bad dem ta om den lilla sekvensen för att se så att hunden mådde bra och att ingen skulle få några bestående rädslor. Och hund och förare tar om hindren hur fint som helst och går sen av banan. Helt fantastiskt!!




Presentation


En blogg om hundglädje, barnglädje, träningsglädje och livsglädje. En blogg om mina terriers Eddie, Ozzy och Max och om min familj Mattias, Maja och Vilma.


Senaste inläggen

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Min gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards