Direktlänk till inlägg 26 mars 2016

Månadens utmaning!

Av Eva Fabricius - 26 mars 2016 21:35

Ofta upplever jag det som om belöningen står mellan hunden och uppgiften. Likaväl som korrigeringar och bestraffningar som hunden inte förstår, kan skapa en osäkerhet i hunden som gör att den funderar mer på "gör jag rätt nu?" än på uppgiften i fråga. Likaväl så kan leksaken/godiset eller vad man nu använder som belöning göra att hunden låser mer på belöningen än på uppgiften. Och egentligen inte riktigt vet vad den gör. Och jobbar mer för sin belöning än för uppgiften.

Därför....,
utmanar jag mig själv att bara ha med två belöningar till varje träning under april månad. Och belöningarna är uppgiften i fråga och jag själv. Jag får komplettera med en gammal tennisboll om jag måste. Men bara i nödfall. Så får vi se var vi landar... Träningsväskan stannar hemma i alla fall.??

 
 
Jenny

Jenny

2 april 2016 09:36

Känner igen det där! Är lite mycket fokus på godis så uppgiften blir lidande. Har själv borderterrier och dom är heta på att träna men mest för godiset är jag rädd för

http://rashund.se/galleri

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva Fabricius - 8 januari 2020 19:27


Om du är träningssugen och sugen på fysträning tillsammans med din hund. Häng då på vår löpargrupp på Lunds BK. Vi träffas på onsdagar och lägger upp träningen efter förmåga, lust och intresse. Alla har olika målsättningar och förutsättningar. ...

Av Eva Fabricius - 6 januari 2020 20:39


Flocken har sedan sist utökats med ytterligare en liten borderterrier. Max eller Gibas Riverdance Code, heter han. En fantastiskt härlig hund som smälter så fint in i flocken. Mängder av härlig energi. Fokus för året är agilityn och spåret. Och v...

Av Eva Fabricius - 27 februari 2018 22:23


    Under våren går jag en webbaserad kurs i tävlingspsykologi för Eva-Marie Wergård. Det finns många böcker om ämnet, bra TED-talks, föreläsningar och diskussioner. En av mina favoriter är Pia Sundhage och hennes bok "Spela på bästa fot - Att l...

Av Eva Fabricius - 29 december 2017 18:51

Jag kan varmt rekommendera Charlotte Kallas bok "Styrka, teknik & pannben" om man vill få träningspepp i vintermörkret.    ...

Av Eva Fabricius - 6 november 2017 20:51


Vilka dagar vi har! Vi varvar att träna för nya lydnadsettan, lägre klass bruksspår och agilityn. Jag har också anmält mig och pojkarna till "Fysträning med hund" för Eva-Marie Wergård och till hennes tävlingspsykologikurs. Det ska bli jätte roligt a...

Presentation


En blogg om hundglädje, barnglädje, träningsglädje och livsglädje. En blogg om mina terriers Eddie, Ozzy och Max och om min familj Mattias, Maja och Vilma.


Senaste inläggen

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Min gästbok

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards