Alla inlägg den 27 februari 2018

Av Eva Fabricius - 27 februari 2018 22:23

 


Under våren går jag en webbaserad kurs i tävlingspsykologi för Eva-Marie Wergård. Det finns många böcker om ämnet, bra TED-talks, föreläsningar och diskussioner. En av mina favoriter är Pia Sundhage och hennes bok "Spela på bästa fot - Att leda med glädje". Den är fantastiskt bra just för att hon så ödmjukt beskriver ledarskap, gruppdynamik och teamkänsla utifrån lust och glädje.

"Grundtanken är en organisation som inte är toppstyrd eller individualistisk, utan där var och en tar ansvar för att utnyttja sin egen och lagkamraternas förmåga maximalt. För att nå dit är attityden hos den enskilda spelaren ett viktigt element. Sundhage pekade på en gammal formel som lyder (kunskap+färdighet) x attityd = spelarens förmåga. Det innebär att spelarens tekniska grundförutsättningar multipliceras med attityden, som därmed är den viktigaste faktorn."


"– Jag analyserar nästan aldrig misstag som en spelare har gjort. Det begås alltid misstag under en fotbollsmatch, det är oundvikligt. Då påpekar jag hellre vad spelaren gjort bra, och försöker uppmuntra de sidorna i stället."

Pia Sundhage 

 


Att jobba med sig själv och sin förmåga att prestera i skarpa lägen handlar mycket om kontroll. Att ta kontroll över det man känner och att vända negativa tankemönster till positiva. Att identifera varför man känner eller upplever en känsla i en viss situation. Varför man blir nervös, exalterad, glad, ledsen, stressad osv.


Man måste våga sig ur sin trygghetszon och utmana sig själv. Charlotte Kalla beskriver det också bra i sin bok just detta att man tävlar mot sig själv, inte mot någon annan. Det är de egna resultaten som man ska fokusera på, inte andras.


Jag tycker att flow och glädje är liksom själva källan och drivkraften. Glädjen i samarbetet och glädjen i att utvecklas. 

 








Presentation


En blogg om hundglädje, barnglädje, träningsglädje och livsglädje. En blogg om mina terriers Eddie, Ozzy och Max och om min familj Mattias, Maja och Vilma.


Senaste inläggen

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2018 >>>

Min gästbok

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards