Direktlänk till inlägg 18 mars 2012

Agilityapp, träningar och bröllop!

Av Eva Fabricius - 18 mars 2012 19:23



Jag har skaffat en agilityapp så att jag lätt kan rita banor i min iphone! Så nöjd jag är!


Lördagens agilitybana som gick ut på att kunna skicka hundarna en längre sträcka mellan hinder 6-11 utan att jag behövde springa bredvid dem och dessutom högerslalom som avslutning. Jag fick baklängeskedja varje hinder för att få hundarna säkra på vad de skulle göra och för att hundarna skulle hitta slalomingången. De blev säkrare efter hand och till slut kunde vi fullfölja hela banan.


Idag körde vi lydnad med Gudrun, Lukas och Molle i Veberöd. Ozzy fick köra hela lydnadsettan och det gick utan några större problem. Bara jag är lugn och tydlig. Och Eddie fick träna stadga vilket han faktiskt också gjorde bra. Kanske att värmen spelade in. Därefter fick alla hundarna leka i solen och jag och Gudrun kunde slappa. En bra bra dag och en bra helg!

        Helgens höjdpunkt var Saras och Pers bröllop i Stora Råby kyrka! Underbart och vackert! Stort grattis till er båda!!!      

 
 
Ingen bild

Sara

18 mars 2012 20:18

Tack för att ni ville vara med och fira vår dag som var helt fantastisk, vacker och underbar på många olika sätt. All värme och glädje runtomkring oss var härlig och det var verkligen en fantastisk känsla! Stor kram och pussa hårdrockspojkarna!!!

 
Ingen bild

gunsan

20 mars 2012 14:55

hej eva
jag sitter och läser tillbaka i tiden i din blogg, oj va du tränar.
jag håller på jag med men inte på samma nivå som du dock :)
jag undrar hur du tränar dina terrierpojkar i att INTE jaga ?
jag läste den 8 sept 2010 att du skrev att nån hade knipit 2 kaniner och den andre varit i närkamp med en katt.
det verkar ju som att du fått bukt med detta eftersom du kan ha dom lösa i skog o mark.
min jrt tik är "jaktidiot" får tunnelseende när hon får upp spår, och spår hittar hon !!!
jag har henne i långlina för jämnan för att hon ändå ska få vara lite "fri" och för att jag ännu inte gett upp hoppet att hon en dag ska kunna avbryta ett spår eller om hon får syn på ex en katt. som det är nu blir hon totalt döv ,blind o fullständigt okontaktbar.
vi tränar kontakt för jämnan och håller på med inkallningsövningar dagligen, hon lyder nästan exemplariskt, nåja, om det inte finns några störningar, vänder på en femöring och kommer rusande när jag ropar, men som sagt döv och blind vid viltvittring mm.
hur tränar du detta ? jag har försökt med "allt" känns det som.
tacksam för tips!
ha det gott
gunsan

Eva Fabricius

23 mars 2012 19:55

Hej!!

Så roligt att du läser min blogg så noga!! Du är säkert på precis samma nivå som jag och pojkarna!!

Jakten är ju ett vanligt "problem" eller vad vi ska kalla det. Här måste man ju vara medveten om att terriers är jakthundar så det som vi tycker är ett problematiskt beteende är ju för våra hundar, ett helt naturligt beteende.

Jag har valt att inte ens försöka korrigera bort jaktlusten, för jag tvivlar på att det går och att det håller i längden. Hundarna lär ju snabbt in att när matte är så nära så att hon får tag på mig, då sticker jag inte efter kanin... men så fort matte inte kan nå mig, då kan jag sticka.

Jag gör därför som du: satsar stenhårt på kontaktövningar. Jag kopplar aldrig vid en inkallning exempelvis. Det ska alltid vara värdefullt att komma till mig och att självmant söka min kontakt. Jag lägger mycket energi på att pojkarna ska söka upp mig och inte tvärtom. Sen så har jag klickat allt vilt, alla katter, joggare, fåglar mm. Sk skvallerträning! Jag tycker att det fungerar utmärkt. Jag klickar allt som rör sig vilket nu har lett till att hundarna kommer rusandes till mig när det kommer joggare, kaniner, vilt mm. Och då får de belöning i form av lek eller godis. Min cairnterrier Eddie kan jag faktiskt lita på i vått och torrt, så gott som. Han älskar att skvallra och känner ett stort ansvar för att flocken ska hålla ihop. Ozzy, min borderterrier, är yngre och fortfarande under arbete, så att säga. :) Jag hade mycket lina på honom det först året för att gardera mig. Men det behöver jag inte alls idag. Genom att jobba konsekvent på detta vis så kan jag nu ha hundarna lösa nästan överallt. Både bland andra hundar, på stan och i skog och mark.

Ett annat tips är att försöka läsa av din jr hela tiden, så att du ligger steget före. Då lär du dig se när hon får upp vilt och förhoppningsvis hinner du bryta beteendet innan hon hinner sticka.

Så fortsätt jobba på ett positivt sätt med kontakten, läs av hennes signaler och jobba gärna i lina och lär henne skvallra. Det går inte i en handvändning och man blir kanske aldrig färdig, men förhoppningsvis kommer ni långt på väg genom att jobba så här.

Hör av dig om du behöver fler tips eller undrar över något.
Hälsar eva & pojkarna!!

 
Ingen bild

gunsan

24 mars 2012 11:06

hallelulja, det finns hopp alltså ;)
jo skvallerträning kör jag med ALLTID,har gjort det sen hon va valp, det har fått henne att sluta jaga cyklar, inlinesåkare,moppar och joggare (om dom inte löptränar jättefort , då vill hon gärna springa med)
dock funkar det inte vid viltkontakt ännu, men tack vare ditt vänliga å peppande svar känner jag ändå att det finns hopp!
jag har dock inte förstärkt med klicker vid skvallerträningen,det kanske gör susen, vi har bara tränat lite trix på så vis, så hon e ju inklickad.
nåväl, jag fortsätter att lusläsa din superduper trevliga blogg,å fortsätter att träna!
nu ska vi gå ut i bergen med långlina,köttbullar,kamptrasa o boll, denna gången ska jag ta med klickern oxå.
tack för att jag får vända mej till dej, nu känner jag mej inte så ensam i "terrierträningsvärlden" , andra verkar inte tro att det går att få ordning på såna här hundar.förutom till cirkustix då :)
jag begär ju ingen total tävlingslydnad på något sätt, vill ju bara ha en bra vardagslydnad på min bästis så att livet ska va enkelt å roligt för oss båda.
vill ju sååå gärna kunna ge henne ett underbart liv, med roliga akiviteter som vi kan göra TILLSAMMANS isf att hon tar upp spår o försvinner.
nog tjatat, dax att träna !
jättetack
gunsan

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva Fabricius - 8 januari 2020 19:27


Om du är träningssugen och sugen på fysträning tillsammans med din hund. Häng då på vår löpargrupp på Lunds BK. Vi träffas på onsdagar och lägger upp träningen efter förmåga, lust och intresse. Alla har olika målsättningar och förutsättningar. ...

Av Eva Fabricius - 6 januari 2020 20:39


Flocken har sedan sist utökats med ytterligare en liten borderterrier. Max eller Gibas Riverdance Code, heter han. En fantastiskt härlig hund som smälter så fint in i flocken. Mängder av härlig energi. Fokus för året är agilityn och spåret. Och v...

Av Eva Fabricius - 27 februari 2018 22:23


    Under våren går jag en webbaserad kurs i tävlingspsykologi för Eva-Marie Wergård. Det finns många böcker om ämnet, bra TED-talks, föreläsningar och diskussioner. En av mina favoriter är Pia Sundhage och hennes bok "Spela på bästa fot - Att l...

Av Eva Fabricius - 29 december 2017 18:51

Jag kan varmt rekommendera Charlotte Kallas bok "Styrka, teknik & pannben" om man vill få träningspepp i vintermörkret.    ...

Av Eva Fabricius - 6 november 2017 20:51


Vilka dagar vi har! Vi varvar att träna för nya lydnadsettan, lägre klass bruksspår och agilityn. Jag har också anmält mig och pojkarna till "Fysträning med hund" för Eva-Marie Wergård och till hennes tävlingspsykologikurs. Det ska bli jätte roligt a...

Presentation


En blogg om hundglädje, barnglädje, träningsglädje och livsglädje. En blogg om mina terriers Eddie, Ozzy och Max och om min familj Mattias, Maja och Vilma.


Senaste inläggen

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Min gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards