Direktlänk till inlägg 28 juli 2010

Hundarna i vår trapp...

Av Eva Fabricius - 28 juli 2010 11:19

 

Mmm, sommar... tid att träna, leka, promenera och bråka med hundarna i vår trappuppgång!


Jag försöker att vara pedagogisk och lugn men det blir rent ut sagt ett helvete varje gång vi möter Schäfern och Cocker spanieln som faktiskt också bor här. Ingen av hundarna håller med mig! Mine, mine, mine, mine trapp! Men idag så skötte jag det verkligen pedagogiskt tillsammans med Cocker spanielmatten. Istället för att fly, var och en åt var sitt håll, så stannade vi, pratade och lät hundarna varva ned tillsammans. Ända till vi blev avbrutna av Rottweilern som inte alls bor i vår trapp men som skulle in på besök! Vi skingrades snabbt, men 10 minuter lugnt samtal, det är bra! Jag ska fortsätta så, att ta det lugnt och inte bli upprörd över ägare och hundar som inte beter sig på det sätt som jag vill. Ja, för det går tydligen inte att kontrollera andra människor....


TRÄNA TRÄNA TRÄNA TRÄNA TRÄNA.................. I LIKE!!!

Vi har tränat på att promenera med Maja och Martin och Flickorna Träsktroll! Alla fixade den biten galant med avbrott av spring, bad och bus i lera!


Vi har tränat agility och fokuserar på starter, framförbyten och bakombyten... och på fart och glädje. Nu måste jag ta tag i kontaktfälten som Eddie gladeligen blankt struntar i! Running contacts ska bli vår melodi.... Jag ska fundera på träningsupplägg. Vi byggde en galet sned bana i lördags med Cecilia och Maja. Måtten stämde inte för fem öre och tunneln som skulle vara i mitten typ hamnade utanför hela banan. Men rusa runt med hundarna, det lyckades vi med ändå.


Spårandet.... vi la spår i Skrylle som gick rätt så illa... Vad har jag nu sagt om Skrylle!!! Vi lyckas icke där. Ozzy letade kaniner istället och Eddie valde att byta spår och vandrade glatt längs med en stig där det säkert hade gått folk tidigare som luktat supergott. MEN igår la vi grusspår på fotbollsplanen bredvid klubben som gick jätte bra! Ha ha, nu är vi på banan!


Lydnaden.... vi kör snabba lägganden och tränar på att ligga kvar. Igår la jag båda pojkarna bredvid varandra och kunde traska runt ett bra tag. Duktiga! Apporteringen är nog vårt sämsta just nu. Ja, Eddies sämsta. Ozzy älskar att apportera. Men Eddie blir förbaskad över att kraven höjs och att han måste fram och lämna apporten i min hand. Det blir ju sååå besvärligt att både springa ut, hämta och sen till på köpet lämna av föremålet till mig. Så mycket jobb till ingen som helst nytta!


Jakten... eller snarare träning i att inte jaga kanin... Vi hade en riktig dust igår, jag och pojkarna. Eddie är egentligen inte så kaninintresserad och han vet att han inte får. Så han lämnar jag utanför detta. Men Ozzy fick syn på en mycket lockande kaninrumpa som hoppade iväg. Jag tyckte att platsen var riskabel och ropade "nej" vilket han struntade i. Mina regler är inte många, men de få regler jag har är jag hård på:

1. Ett "nej" är alltid ett "nej"

2. Ett "kom" är alltid ett "kom"


Så vad göra... Ozzy kom snabbt tillbaka så jag belönade men kände mig rätt så missnöjd med situationen vilket ledde till koppel och rask marsch hem för att där ha det tråååkigt! Det är min jaktstrategi, det. Får se om det funkar i längden. På eftermiddagen gick jag och köpte en tidning om hundaktivering för att få inspiration och dagens morgontur som ägde rum på kaninjaktplatsen gick i aktiveringens positiva förtecken och då finns det inget utrymme för att hinna jaga. När vovve får leta godis, springa, hoppa på stenar, träffa andra vovvar, apportera... då är det fullt ös medvetslös och det är det bästa!!! Och min melodi. Vovvarna ska följa mig för att de vill och att de känner sig trygga.

Belöna och belöna och belöna igen!





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva Fabricius - 8 januari 2020 19:27


Om du är träningssugen och sugen på fysträning tillsammans med din hund. Häng då på vår löpargrupp på Lunds BK. Vi träffas på onsdagar och lägger upp träningen efter förmåga, lust och intresse. Alla har olika målsättningar och förutsättningar. ...

Av Eva Fabricius - 6 januari 2020 20:39


Flocken har sedan sist utökats med ytterligare en liten borderterrier. Max eller Gibas Riverdance Code, heter han. En fantastiskt härlig hund som smälter så fint in i flocken. Mängder av härlig energi. Fokus för året är agilityn och spåret. Och v...

Av Eva Fabricius - 27 februari 2018 22:23


    Under våren går jag en webbaserad kurs i tävlingspsykologi för Eva-Marie Wergård. Det finns många böcker om ämnet, bra TED-talks, föreläsningar och diskussioner. En av mina favoriter är Pia Sundhage och hennes bok "Spela på bästa fot - Att l...

Av Eva Fabricius - 29 december 2017 18:51

Jag kan varmt rekommendera Charlotte Kallas bok "Styrka, teknik & pannben" om man vill få träningspepp i vintermörkret.    ...

Av Eva Fabricius - 6 november 2017 20:51


Vilka dagar vi har! Vi varvar att träna för nya lydnadsettan, lägre klass bruksspår och agilityn. Jag har också anmält mig och pojkarna till "Fysträning med hund" för Eva-Marie Wergård och till hennes tävlingspsykologikurs. Det ska bli jätte roligt a...

Presentation


En blogg om hundglädje, barnglädje, träningsglädje och livsglädje. En blogg om mina terriers Eddie, Ozzy och Max och om min familj Mattias, Maja och Vilma.


Senaste inläggen

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Min gästbok

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards