Direktlänk till inlägg 20 december 2010

Stora Stockholm och Lisas Hundskola!

Av Eva Fabricius - 20 december 2010 20:43

I lördags morse bar det av till Stora Stockholm. Jag och Sara åkte utan hundar och tävlingsambitioner. Bara utrustade med köplust, gålust, upptäckarlust och så klart en massa hundlust! Och vi hade det fantastiskt roligt! Som när vi exempelvis hittade världens minsta lilla halvstryp i en monter.


Cairnterrierringen... Jag bara älskar dessa små skrutt! Så mycket glädje och personlighet!


Platsläggande under Nordiska Mästerskapen i lydnad. Jag har faktiskt en film åt er på Maria Hagström från hennes tävlande, men jag vill ha hennes godkännande först innan jag lägger upp filmen. Det var så roligt att titta på dessa fantastiska lydnadsekipage. Men uj uj, detaljer, detaljer, detaljer! Hm, jag och mina terrierskrutt suckar lite av avundsjuka och hemfaller åt bus, tricks och olovligheter som att hoppa upp på matbordet (Eddie) och tugga frenetiskt på apportbocken samtidigt som man skäller (Ozzy).   Dagens nervositet ledde till mycket rökande och syndande. Både jag och Sara är helt oskyldiga!   I Cairnterriermontern spenderade jag några timmar av min lördag. Och det var faktiskt så fantastiskt roligt. Det kom fram så många härliga och glada människor för att prata hund och cairn.   Cairnterriermerchandise - för tuffa killar och tjejer. Ser ni Eddie på almanackan där på bordet? Japp, Eddie pryder omslaget av Cairnterrierklubbens almanacka. Fotot är så klart taget av Mattias.   Ser ni det fina stenröset och "Här vaktar jag"-skylten? Råttor fanns det också i stenröset. Tack Liza och Bettan!

  Som vi handlade! Och ja, pojkarna fick så snygga Back on track-täcken! Och filtar och ben och böcker mm. Jag var ju tvungen att prova täckena innan jag köpte dem och i brist på Eddie och Ozzy så letade jag upp två liknande individer av samma raser. En fantastisk borderterriertik lät mig testa och hon stog så lugnt och fint när jag provade täcket på henne.  Och likaså en cairnhanne. Ja, vi mötte så många underbara och lugna hundar under helgen. Så fint att se för ett nu lite tränat instruktörsöga.


Tillbaka efter helgen i Stockholm, så for jag och pojkarna raskt iväg i snön till Lisa i Södra Sandby för att träna lydnad. En helg utan träning är för lång tid. :) Och ja, vi har nu börjat få kläm på alla momenten men framför allt så börjar jag och pojkarna hitta en känsla av samförstånd och kontakt som inte grundar sig i högljudd kommunikation. Nej, de börjar läsa det finstilta som ögonkast, en hand som rör sig i en riktning. De ljudar inte så mycket nu, någon av pojkarna. Men det handlar om balans; övningarna måste vara så svåra så att de måste tänka men utan att blockera sig. Det känns så bra! Jag jobbar med att dra ut på belöningarna, på att öka störningarna runt omkring och på att minska ned hjälper som är onödiga. Nu ska jag satsa hela julledigheten på att läsa av hundarna förutsättningslöst, att inte tänka "hur vill jag ha det" utan bara iaktta och fundera på hur hundarna faktiskt är. Och fortsätta med att jobba på den tysta kommunikationen i vardagen och känslan av samförstånd.


Tack Sara för en toppenhelg och tack Lisa för bra träning idag!

 
 
Ingen bild

Sara och töserna

20 december 2010 22:09

TACK själv! Jag hade superskoj och det var så väldigt litet det halsbandet med halvstryp :-). Härliga hundar och människor och freestyle ekipage med hundar som bara älskade det det höll på med. En stackars hund fick dock lite scenskräck verkade det som men kämpade tappert på :-). Täcket ser ut att passa bra! Tur vi provade. Det här får bli en tradition, nu hittar vi ju iallafall till hotellet ;-). KRAM

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva Fabricius - 8 januari 2020 19:27


Om du är träningssugen och sugen på fysträning tillsammans med din hund. Häng då på vår löpargrupp på Lunds BK. Vi träffas på onsdagar och lägger upp träningen efter förmåga, lust och intresse. Alla har olika målsättningar och förutsättningar. ...

Av Eva Fabricius - 6 januari 2020 20:39


Flocken har sedan sist utökats med ytterligare en liten borderterrier. Max eller Gibas Riverdance Code, heter han. En fantastiskt härlig hund som smälter så fint in i flocken. Mängder av härlig energi. Fokus för året är agilityn och spåret. Och v...

Av Eva Fabricius - 27 februari 2018 22:23


    Under våren går jag en webbaserad kurs i tävlingspsykologi för Eva-Marie Wergård. Det finns många böcker om ämnet, bra TED-talks, föreläsningar och diskussioner. En av mina favoriter är Pia Sundhage och hennes bok "Spela på bästa fot - Att l...

Av Eva Fabricius - 29 december 2017 18:51

Jag kan varmt rekommendera Charlotte Kallas bok "Styrka, teknik & pannben" om man vill få träningspepp i vintermörkret.    ...

Av Eva Fabricius - 6 november 2017 20:51


Vilka dagar vi har! Vi varvar att träna för nya lydnadsettan, lägre klass bruksspår och agilityn. Jag har också anmält mig och pojkarna till "Fysträning med hund" för Eva-Marie Wergård och till hennes tävlingspsykologikurs. Det ska bli jätte roligt a...

Presentation


En blogg om hundglädje, barnglädje, träningsglädje och livsglädje. En blogg om mina terriers Eddie, Ozzy och Max och om min familj Mattias, Maja och Vilma.


Senaste inläggen

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Min gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards