Alla inlägg under augusti 2011

Av Eva Fabricius - 24 augusti 2011 10:09

Den 29-30 oktober kommer jag och Sara Määttä hålla en helgkurs i Relation & lek på Lunds Brukshundklubb. Håll utkik på www.lundsbrukshundklubb.se så kommer inbjudan och mer information inom kort.


Vill du få fina bilder på din hund?

Kom till Lunds Brukshundklubb i samband med klubbens utställning den 17-18 september. Då kommer Mattias Sjöbring och Per Damsby vara på plats för att fotografera. Besök dem i fototältet eller håll utkik efter deras tröjor med texten "www.fotosport.se" 

Av Eva Fabricius - 22 augusti 2011 17:22


Ozzy skuttar glad i hågen runt på den vanliga morgonturen! Men så plötsligt skriker han till och blir stående blick stilla. Jag rusar fram och ser att han inte kan öppna ena ögat. Han vill inte gå utan står bara och darrar. Så jag tar honom på armen och går hem. Ringer veterinär och vi får komma direkt.


Men för att lugna alla oroliga, inklusive mig själva inte minst, så kan jag berätta att veterinären kunde fastställa att hornhinnan inte var skadad. Han har fått en pinne i ögat, men måste ha hunnit blinka vilket gjorde att pinnen bara fick med sig vävnad från ögonlocken.


Ozzy går nu under namnet Brottarkungen (eftersom han har igenmurat öga)  och har nu tratt och får ögonrengöring 5 gånger om dan.

 

Vi har faktiskt tränat lite också! Brukslydnad då vi fokuserade på skallet. Ja, nu ska hundarna skälla! Ingen konsekvens, enligt Ozzy! "Först vill matte att jag ska vara tyst när vi tränar, och nu vill hon att jag ska skälla. Bestäm dig, kvinna!" Och inkallning. Vi har även lagt spår... som gick uruselt! Så är det också ibland. :)


Hornet i sidan då... Grannens cocker spaniel skäller sig igenom dagarna. Jag blir tokig!!! Det ekar ju i hela trappen. Märker inte ägarna det?

Av Eva Fabricius - 17 augusti 2011 22:04

Idag åkte vi till klubben för att träna agility. Jag byggde upp tre hopphinder på en diagonal och sen slalomet i en 45 gradig vinkel. Jag sprang med hundarna de två första hopphindren och skickade dem över det tredje bakom min rygg. Det gjorde att jag kunde sticka i förväg till slalomet och placera mig.


En jätte bra övning där hundarna fick jobba självständigt med full fart och jag kunde placera mig precis där jag ville utan stress. Dessutom gjorde båda hundarna grymma slalom! Full fokus och attityd!


     

Av Eva Fabricius - 16 augusti 2011 09:32

Sitter i detta nu och planerar höstens hundkurser, gör material och funderar över den kommande tävlingssäsongen. Om jag tidigare lagt mycket fokus på tekniker och metoder, så ska jag faktiskt lägga fokus på ren träningsglädje och våga pröva-tänk. Att hitta glädje och rätt attityd i träningen blir plattformen och språngbrädan som man utgår från. Sen kan man så klart använda sig av olika metoder för att komma dit man vill i träningen.


Det är intressant att titta på hur barn jobbar med hundar. Barn är ju inte färgade av ett visst sätt att tänka eller "hur man bör göra". Man kan lära sig mycket av dem.

Av Eva Fabricius - 10 augusti 2011 23:53

Nya friska vindar blåser!


Bloggen är nyfriserad och jag har fått en ny grafisk profil i form av typsnitt, färger som går i guld och brunt och framför allt - en logga! Den ser ni till vänster. Mattias och Ozzy ligger bakom den. Tack!


Steg 1 är nu taget på vägen mot ett eget företag med inrikting hundträning.

Av Eva Fabricius - 8 augusti 2011 21:51

Det finns ett fåtal platser kvar till de agilitykurser som jag håller i på Lisas Hundskola i Södra Sandby. Både i nybörjar- och fortsättningsgruppen. Min träningsfilosofi är att vi jobbar långsiktigt med glädje, motivation och attityd!


Kontakta mig eller Lisa för mer information. Lisas hemsida: http://lisashundskola.nu/


 

Av Eva Fabricius - 6 augusti 2011 01:16

Min lilla glada svansviftare har debuterat i lydnadsettan på Kristianstad BK ikväll. Mattias filmade, så varsågoda!



Vi la inte platsen och han spottade ut apporten så två nollor blev det. Därför inga uppflyttningspoäng. Men vi fick 10 på ställandet, inkallningen och tandvisningen och 9 på fria följet och helheten. 7 på hoppet pga tjuvstart... (den himlans agilityns fel... ;) Jag inser att vi inte ser ut som om vi även pysslar med brukslydnad och spår och sånt "grovarbete". Men vi behöver ju inte se coola ut jämnt. ;)

Presentation


En blogg om hundglädje, barnglädje, träningsglädje och livsglädje. En blogg om mina terriers Eddie, Ozzy och Max och om min familj Mattias, Maja och Vilma.


Senaste inläggen

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Min gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards