Alla inlägg den 20 september 2010

Av Eva Fabricius - 20 september 2010 16:07

  


Vi jobbar med lugnet nu, hela familjen!

Att inte gå upp i varv hela tiden, utan att man faktiskt kan jobba lugnt och koncentrerat!


Så resultatet:

1. Grymma spår i torsdags och i lördags! Spårläggarna Gudrun och Solveig fick göra tappar, spetsar och klurigheter i spåren! Och lägga ut godis! Det fungerar utmärkt!! Och det verkar som om det är svaret på min fråga: hur får jag ned ruset och ökar koncentrationen? Klur och godis!


2. Klockrena 6-pinnars slalom! Ingångar är fortfarande svårt för pojkarna, men så fort de har kommit rätt så går det som en dans. Nästa träning börjar jag med en port som jag klickar in, och den ska vi köra några gånger så att den sitter. Därefter ska jag bygga upp de andra portarna. Och köra i rasande fart!


3. Ozzy jobbar tyst i lydnaden. Pärlan! Vi börjar nu varje pass med att jag klickar fingertarget. Lugnt och sansat. Sen får han stå på en träskiva som han sen ska kunna jobba runt med bakdelen. Och där får han en massa belöning. Därefter avancerar vi till apporteringen och klick-godis. Alternativt boll! Funkar utmärkt! Sen kan jag testa ingångar, men då kommer ofta ett litet skall. Men det gör inget. Jag väljer bara att inte belöna då han skäller i frustration. Han har fattat principen!


4. Eddie har fått köra operanta ingångar. Jag bara väntade ut honom tills han kom in vid min sida. Inte alltid i rätt position, men han fattade grejen och tyckte det var superroligt! Därefter körde jag med extern belöning framför honom och gjorde samma sak. Han fattade och det blev verkligen tryck i rumpan på honom när han satte sig. Om ett tag ska jag även lägga på apporten när han svänger in! Och vips kommer ingångarna även med apport att sitta!


5. Veckan som kommer- vi kör vidare på samma tema. Plus att jag ska leka med att länka moment! Mycket spännande!


Och så en liten rapport från Relationskursen som jag och Sara håller på LBK. Det gick klockrent i torsdags!!! Eddie fick så klart visa upp hur galen han är när han leker! Min pojke!! Alla våra deltagare är oerhört engagerade och duktiga. På torsdag har alla hund med sig och då ska vi LEKA!!!

Presentation


En blogg om hundglädje, barnglädje, träningsglädje och livsglädje. En blogg om mina terriers Eddie, Ozzy och Max och om min familj Mattias, Maja och Vilma.


Senaste inläggen

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Min gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards