Direktlänk till inlägg 29 april 2010

Borderterrierpromenad i Skrylle

Av Eva Fabricius - 29 april 2010 09:39

Igår var vi och hundarna på promenad med Borderterriersällskapet i Skrylle. 16 borderterriers och en cairnterrier. Det var full rulle kan jag säga, men så länge Eddie och Ozzy fick ligga i täten så var de nöjda och mycket glada.   


Kul initiativ av Birgitta på Kennel Gibas!


Träning då...

i tisdags körde vi lite lydnadsträning och det gick bra men det var lite svårt att hitta på nya saker att göra. Så vi lekte och backade och tränade fria följet och apporteringsingångar. Och platsläggande.


Så nu har jag en tanke på att faktiskt sätta ihop momenten i en helhet nästa gång med extern belöning på planen och klicka av efter varje slutfört moment. Just för att kolla av var i processen vi är. Plus att jag måste träna på att dra ut på belöningarna. Jag har varit så fokuserad på att lydnadsmomenten ska lekas in så vi glömmer bort att vara lite seriösa. Ja, inte superseriösa, men ändå lite mer som när vi spårar. När vi spårar tänker jag inte att vi bara ska ha roligt, utan då finns det ett seriöst inslag med som innebär att "vi ska jobba". Och jag tror att jag ska testa att applicera det tänket på den övriga träningen också.


Det handlar om att våga testa gränser, både de egna och hundens. Att inte alltid köra på det som är säkert och tryggt utan våga misslyckas. Inse att saker kan bli fel utan att det för den sakens skull blir någon katastrof. Varken i träningen eller i relationen.

 
 
Ingen bild

Maja

29 april 2010 16:37

Du är klok du!
Prova dig fram så brukar det ju bli bra :)

 
Camilla

Camilla

30 april 2010 11:31

Eva, jag har deltagit i allmänlydnadskurs med borderterrier :-). Det var mycket spännande, trots att han och jag känner varandra väl. Man lär sig jättemycket på att jobba med andras hundar, och terriers är en ganska ny bekantskap för mig. Extra intressant att läsa din blogg. Och du - att gå över i kravfasen och minska belöningsfrekvensen är svårt, men viktigt. Jag fastnar ofta där. Jag tror dina hundar fixar det jättebra!

http://www.astassida.dinstudio.se

 
Eva

Eva

30 april 2010 14:15

Tack för bra kommentarer. Ja, ni har så rätt båda två!

http://eddieozzy.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva Fabricius - 8 januari 2020 19:27


Om du är träningssugen och sugen på fysträning tillsammans med din hund. Häng då på vår löpargrupp på Lunds BK. Vi träffas på onsdagar och lägger upp träningen efter förmåga, lust och intresse. Alla har olika målsättningar och förutsättningar. ...

Av Eva Fabricius - 6 januari 2020 20:39


Flocken har sedan sist utökats med ytterligare en liten borderterrier. Max eller Gibas Riverdance Code, heter han. En fantastiskt härlig hund som smälter så fint in i flocken. Mängder av härlig energi. Fokus för året är agilityn och spåret. Och v...

Av Eva Fabricius - 27 februari 2018 22:23


    Under våren går jag en webbaserad kurs i tävlingspsykologi för Eva-Marie Wergård. Det finns många böcker om ämnet, bra TED-talks, föreläsningar och diskussioner. En av mina favoriter är Pia Sundhage och hennes bok "Spela på bästa fot - Att l...

Av Eva Fabricius - 29 december 2017 18:51

Jag kan varmt rekommendera Charlotte Kallas bok "Styrka, teknik & pannben" om man vill få träningspepp i vintermörkret.    ...

Av Eva Fabricius - 6 november 2017 20:51


Vilka dagar vi har! Vi varvar att träna för nya lydnadsettan, lägre klass bruksspår och agilityn. Jag har också anmält mig och pojkarna till "Fysträning med hund" för Eva-Marie Wergård och till hennes tävlingspsykologikurs. Det ska bli jätte roligt a...

Presentation


En blogg om hundglädje, barnglädje, träningsglädje och livsglädje. En blogg om mina terriers Eddie, Ozzy och Max och om min familj Mattias, Maja och Vilma.


Senaste inläggen

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2010 >>>

Min gästbok

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards