Direktlänk till inlägg 5 mars 2011

Figgar i skogen & Störningsträning

Av Eva Fabricius - 5 mars 2011 16:39

Pojkarna har spårat mycket den senaste veckan. Alla möjliga olika typer av spår. Men det bästa är när jag låter den stackars spårläggaren ligga kvar ute i spåret i slutet. Hundarna älskar det och spårar bättre än någonsin. Fokuserat och koncentrerat. Och sen blir det fest när de hittar den stackars figgen!


Vi har även tränat mycket lydnad. Jag vill så gärna få till det där sista vad det gäller appellens lydnadsmoment. I tisdags la jag på en massa störningar i form av hundar, kastade leksaker, personer som var allmänt störiga och närgågna. Och vet ni, det blir faktiskt ännu bättre resultat då. Plötsligt så måste pojkarna verkligen lyssna och koncentrera sig. Det blir nästan som om de jobbar lite extra mycket för att visa att -Japp, jag kan minsann detta! Kul!


I agilityn är det kontaktfältsträning och slalomträning som står högst upp på listan efter en välspenderad träningstimme med Thereze! Jag har backat tillbaka lite och det tror jag är jätte bra plus att jag har ett tänk nu kring både slalomet och kontaktfälten som jag inte riktigt har haft innan.


För övrigt så har Mattias löptränat med pojkarna två gånger denna vecka. Och det är så bra!! Jag märker att de behöver det, för att sedan kunna jobba med hjärnan. Ja, Mattias också för att han ska kunna sköta sig. :)


Ja, livet är gött! Nu hägrar min efterspåretöl. Det är den bästa ölen!

 
 
Lotta

Lotta

5 mars 2011 17:08

Åh vad härligt det låter med så mycket hundträning. Här har vi inte gjort något vettigt på en vecka eftersom jag varit bortrest.

Vad det gäller störningsträning... gå inte på samma grej som jag gjorde. Karlsson gick oftast jättebra på träning, oavsett hur stökigt det var runt omkring. När vi kom in på vår första tävling, och han upptäckte att han var "ensam" och att alla tittade på honom fick han "scenskräck". Blev alldeles paralyserad och gick inte alls särskilt bra. Iofs blev vi uppflyttade ur appellen, men det var inte tack vare vår fina lydnad. ;-)

http://www.bruksterrier.se

Eva Fabricius

5 mars 2011 17:54

Ha ha, helt rätt Lotta! Jag ska tänka på det!

Mycket hundträning i all ära, men ibland tror jag att det är sunt att åka bort lite och låta vovvarna ha lite semester!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva Fabricius - 8 januari 2020 19:27


Om du är träningssugen och sugen på fysträning tillsammans med din hund. Häng då på vår löpargrupp på Lunds BK. Vi träffas på onsdagar och lägger upp träningen efter förmåga, lust och intresse. Alla har olika målsättningar och förutsättningar. ...

Av Eva Fabricius - 6 januari 2020 20:39


Flocken har sedan sist utökats med ytterligare en liten borderterrier. Max eller Gibas Riverdance Code, heter han. En fantastiskt härlig hund som smälter så fint in i flocken. Mängder av härlig energi. Fokus för året är agilityn och spåret. Och v...

Av Eva Fabricius - 27 februari 2018 22:23


    Under våren går jag en webbaserad kurs i tävlingspsykologi för Eva-Marie Wergård. Det finns många böcker om ämnet, bra TED-talks, föreläsningar och diskussioner. En av mina favoriter är Pia Sundhage och hennes bok "Spela på bästa fot - Att l...

Av Eva Fabricius - 29 december 2017 18:51

Jag kan varmt rekommendera Charlotte Kallas bok "Styrka, teknik & pannben" om man vill få träningspepp i vintermörkret.    ...

Av Eva Fabricius - 6 november 2017 20:51


Vilka dagar vi har! Vi varvar att träna för nya lydnadsettan, lägre klass bruksspår och agilityn. Jag har också anmält mig och pojkarna till "Fysträning med hund" för Eva-Marie Wergård och till hennes tävlingspsykologikurs. Det ska bli jätte roligt a...

Presentation


En blogg om hundglädje, barnglädje, träningsglädje och livsglädje. En blogg om mina terriers Eddie, Ozzy och Max och om min familj Mattias, Maja och Vilma.


Senaste inläggen

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Min gästbok

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards