Direktlänk till inlägg 23 mars 2010

Bra kontaktövningar

Av Eva Fabricius - 23 mars 2010 11:17

Följa John:

a)       Stå framför hunden, så fort den söker ögonkontakt- släng godis framför hundens nos. Upprepa. När den förstår övningen går du vidare till steg b.

b)      Stå framför hunden- när hunden söker ögonkontakt- släng godis ut åt vänster så att hunden får röra sig. Så fort den har ätit sitt godis väntar du ut ögonkontakt igen och slänger godiset åt andra sidan. Upprepa.

c)       Vänd dig med ryggen mot hunden och låt hunden komma runt framför dig och söka kontakt och då slänger du godis. Vänd dig om igen och låt hunden komma runt dig. Upprepa.

d)      Låt hunden komma upp vid din sida när du vänder dig om och gå några steg tillsammans med hunden. Låt inte hunden tappa ögonkontakten, släng godis. Upprepa. Lek alltså Följa John med hunden. Var tyst och tänk att du söker dig bort från hunden och att hunden ska söka upp dig. Belöna det eftersökta beteendet.


"Stjärt in" ”Kom fot”

Visa godis alternativt leksak i vänster hand, för hunden. Medan jag står stilla så ska jag med belöningens hjälp styra in hunden i rätt position så han sätter sig
precis där jag vill ha honom på min vänstra sida. Viktigt är att jag inte rör mig med kroppen utan att det är hunden som ska få jobba för att komma rätt. När han sitter precis där jag vill ha honom, belönar jag.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva Fabricius - 8 januari 2020 19:27


Om du är träningssugen och sugen på fysträning tillsammans med din hund. Häng då på vår löpargrupp på Lunds BK. Vi träffas på onsdagar och lägger upp träningen efter förmåga, lust och intresse. Alla har olika målsättningar och förutsättningar. ...

Av Eva Fabricius - 6 januari 2020 20:39


Flocken har sedan sist utökats med ytterligare en liten borderterrier. Max eller Gibas Riverdance Code, heter han. En fantastiskt härlig hund som smälter så fint in i flocken. Mängder av härlig energi. Fokus för året är agilityn och spåret. Och v...

Av Eva Fabricius - 27 februari 2018 22:23


    Under våren går jag en webbaserad kurs i tävlingspsykologi för Eva-Marie Wergård. Det finns många böcker om ämnet, bra TED-talks, föreläsningar och diskussioner. En av mina favoriter är Pia Sundhage och hennes bok "Spela på bästa fot - Att l...

Av Eva Fabricius - 29 december 2017 18:51

Jag kan varmt rekommendera Charlotte Kallas bok "Styrka, teknik & pannben" om man vill få träningspepp i vintermörkret.    ...

Av Eva Fabricius - 6 november 2017 20:51


Vilka dagar vi har! Vi varvar att träna för nya lydnadsettan, lägre klass bruksspår och agilityn. Jag har också anmält mig och pojkarna till "Fysträning med hund" för Eva-Marie Wergård och till hennes tävlingspsykologikurs. Det ska bli jätte roligt a...

Presentation


En blogg om hundglädje, barnglädje, träningsglädje och livsglädje. En blogg om mina terriers Eddie, Ozzy och Max och om min familj Mattias, Maja och Vilma.


Senaste inläggen

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22 23
24
25 26 27
28
29 30
31
<<<
Mars 2010 >>>

Min gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards