Direktlänk till inlägg 3 september 2011

Mål & Motivation

Av Eva Fabricius - 3 september 2011 11:36

För ett par veckor sedan kände jag att

-Nej, nu får det vara bra med springandet mellan olika sporter och grenar och hundar och träningar. Mer fokusering och mer lugn och ro!


Jag bestämde mig för att vi inte ska spåra så mycket och inte heller tävla i spår denna termin som jag egentligen har tänkt göra, med båda pojkarna.


Men vad händer? Plötsligt förlorar jag också motivationen att träna. Inga mål - ingen träning! Varför ska jag träna när jag inte har ett mål med träningen? Mycket överraskande reaktion. Jag som hela tiden har lusten i träningen framför ögonen och som prio nummer 1 hela tiden. Och så är jag ändå tävlingsfixerad i realiteten.


Inget är fel eller rätt. Det handlar snarare om hur viktigt det är med mål och målbilder. Varför ska hunden sitta perfekt vid sidan?  Varför ska hunden inte tugga på apporten? Varför ska jag inte... osv. Och så börjar man slira på belöningskriterierna.


Men målet behöver absolut inte vara tävling. Man kan ha andra mål med sin träning och man kan ändra sina mål efter hand. Det gäller bara att hitta drivkraften och plocka fram nya målbilder.


I måndags körde jag i gång agilitykurserna hos Lisas Hundskola. Underbara kursdeltagare och taggade till tusen. Konstigt nog är det många terriers som ska delta... Hm, och två cairns till på köpet som inte är Eddie. Lustigt... ! ;)


Vi har startat i en av Lisas lydnadsgrupper och det bästa av allt, börjat träna agility en gång i veckan med Maja och Nemi! Så träning blir det ändå! :) Träning är ju ändå så sjävbelönande till syvene och sist!


 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva Fabricius - 8 januari 2020 19:27


Om du är träningssugen och sugen på fysträning tillsammans med din hund. Häng då på vår löpargrupp på Lunds BK. Vi träffas på onsdagar och lägger upp träningen efter förmåga, lust och intresse. Alla har olika målsättningar och förutsättningar. ...

Av Eva Fabricius - 6 januari 2020 20:39


Flocken har sedan sist utökats med ytterligare en liten borderterrier. Max eller Gibas Riverdance Code, heter han. En fantastiskt härlig hund som smälter så fint in i flocken. Mängder av härlig energi. Fokus för året är agilityn och spåret. Och v...

Av Eva Fabricius - 27 februari 2018 22:23


    Under våren går jag en webbaserad kurs i tävlingspsykologi för Eva-Marie Wergård. Det finns många böcker om ämnet, bra TED-talks, föreläsningar och diskussioner. En av mina favoriter är Pia Sundhage och hennes bok "Spela på bästa fot - Att l...

Av Eva Fabricius - 29 december 2017 18:51

Jag kan varmt rekommendera Charlotte Kallas bok "Styrka, teknik & pannben" om man vill få träningspepp i vintermörkret.    ...

Av Eva Fabricius - 6 november 2017 20:51


Vilka dagar vi har! Vi varvar att träna för nya lydnadsettan, lägre klass bruksspår och agilityn. Jag har också anmält mig och pojkarna till "Fysträning med hund" för Eva-Marie Wergård och till hennes tävlingspsykologikurs. Det ska bli jätte roligt a...

Presentation


En blogg om hundglädje, barnglädje, träningsglädje och livsglädje. En blogg om mina terriers Eddie, Ozzy och Max och om min familj Mattias, Maja och Vilma.


Senaste inläggen

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Min gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards