Direktlänk till inlägg 19 januari 2012

Fyskoll...

Av Eva Fabricius - 19 januari 2012 20:25

I tisdags var jag hos en sjukgymnast med pojkarna, som fick känna igenom dem ordentligt. Eddie är en riktig pansarvagn, välmusklad och jämnt musklad. Inga konstigheter, men jag ska bli bättre på massage och stretching innan och efter träning. Skönt att få det bekräftat att han mår bra och kan träna på som vanligt.

                        Ozzy markerade dock att han faktiskt har ont långt bak på ryggen. Och detta är nog förklaringen till att han inte gillar vippan i agilityn. Han behöver muskla till sig i bakdelen och ska träna mycket balansövningar. Sjukgymnasten rekommenderade att vi ska börja träna på vibrationsplatta för att just jobba med de mindre musklerna som ligger djupare. Han behöver dessutom mycket massage. Vi har ju alltid märkt att han tycker om att bli masserad, men nu fick jag veta att det är direkt nödvändigt. I vilket fall, så var det bra att fånga upp detta i ett tidigt tidigt stadium. Så nu kan vi jobba förebyggande.


Vi har annars hunnit träna både på Veberöds BK och hos Lisas hundskola, dock i ösregn. Mattias har lämnat oss för att åka till Sälen. Så vi är helt och hållet gräsänklingar här.

                        

 
 
Ingen bild

Leni

25 februari 2012 17:49

Hmmm, man kanske skulle röntga ryggen för säkerhets skull? Blir lite orolig...

"Chickenmum" ;-)

Eva Fabricius

27 februari 2012 13:30

Hej Chickenmum!! :)

Det är så härligt med engagerade uppfödare.

Sjukgymnasten föreslog att vi skulle börja så här och sen röntga. Troligtvis skulle man inte se något på röntgen idag men skulle vi låta Ozzy gå med detta så kommer han definitivt få kroniska ryggproblem, säger hon. Så jag kör igång med vibrationsträning en gång i veckan och så ser vi hur han reagerar på den. Många hundar har problem med ryggen men visar det inte förrän det är riktigt illa.
Kramar!!!!!! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva Fabricius - 8 januari 2020 19:27


Om du är träningssugen och sugen på fysträning tillsammans med din hund. Häng då på vår löpargrupp på Lunds BK. Vi träffas på onsdagar och lägger upp träningen efter förmåga, lust och intresse. Alla har olika målsättningar och förutsättningar. ...

Av Eva Fabricius - 6 januari 2020 20:39


Flocken har sedan sist utökats med ytterligare en liten borderterrier. Max eller Gibas Riverdance Code, heter han. En fantastiskt härlig hund som smälter så fint in i flocken. Mängder av härlig energi. Fokus för året är agilityn och spåret. Och v...

Av Eva Fabricius - 27 februari 2018 22:23


    Under våren går jag en webbaserad kurs i tävlingspsykologi för Eva-Marie Wergård. Det finns många böcker om ämnet, bra TED-talks, föreläsningar och diskussioner. En av mina favoriter är Pia Sundhage och hennes bok "Spela på bästa fot - Att l...

Av Eva Fabricius - 29 december 2017 18:51

Jag kan varmt rekommendera Charlotte Kallas bok "Styrka, teknik & pannben" om man vill få träningspepp i vintermörkret.    ...

Av Eva Fabricius - 6 november 2017 20:51


Vilka dagar vi har! Vi varvar att träna för nya lydnadsettan, lägre klass bruksspår och agilityn. Jag har också anmält mig och pojkarna till "Fysträning med hund" för Eva-Marie Wergård och till hennes tävlingspsykologikurs. Det ska bli jätte roligt a...

Presentation


En blogg om hundglädje, barnglädje, träningsglädje och livsglädje. En blogg om mina terriers Eddie, Ozzy och Max och om min familj Mattias, Maja och Vilma.


Senaste inläggen

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Min gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards