Alla inlägg den 22 januari 2012

Av Eva Fabricius - 22 januari 2012 12:03

Yttre faktorer påverkar oss mer eller mindre starkt, beroende på vår tilltro till oss själva, vår dagsform, vad det är vi ska prestera mm. Man ska sträva efter att låta yttre faktorer få så liten plats som möjligt, när vi tränar eller tävlar. Fokusera på det som går att påverka istället för att lägga energi på det vi inte kan göra något åt.

En yttre faktor är vädret. Som i dag, när det snöar. Då är det lätt att låta det sänka humöret. Eller tvärtom, om man gillar snön.

                     Jag gillar exempelvis inte att köra bil i snö och halka. Säkert på grund av att jag inte har någon tilltro till mig själv just i detta fallet. Kan jag byta ett punkterat däck? Kan jag häva en sladd?  Fixar jag om vi kör fast? Alla dessa negativa tankar som lätt tar överhanden. I stället för att fokusera på det jag kan och tro på att saker löser sig till det bästa. Sådana negativa tankespiraler får aldrig bli ett hinder för det man vill göra och det gäller att bryta dem illa kvickt innan de tar överhanden.

Och istället åter igen lägga energi på det jag kan påverka.





                   

Presentation


En blogg om hundglädje, barnglädje, träningsglädje och livsglädje. En blogg om mina terriers Eddie, Ozzy och Max och om min familj Mattias, Maja och Vilma.


Senaste inläggen

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Min gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards