Direktlänk till inlägg 19 juni 2012

Vargarna på Kolmården

Av Eva Fabricius - 19 juni 2012 09:08

I samma hägn där jag och Mattias var för ett par år sedan på Kolmården, hände det tragiska med skötaren som blev attackerad och dog.


Det var en fantastisk upplevelse att få umgås med vargar på nära håll. Det som dock gjorde mig ledsen och arg var hur några av de andra besökarna som ingick i gruppen behandlade vargarna. Det skulle klappas och flera följde efter vargar som traskade iväg. Folk skulle fotografera djuren och kämpade för att få till de mest spännande bilderna att visa upp för tjocka släkten efteråt. Man gick respektlöst fram till vargar som vilade och verkade inte ha någon som helst känsla för hur man faktiskt behandlar djur- just med respekt! Om någon hade blivit biten av en av vargarna hade jag faktiskt inte blivit förvånad... kanske nästan lite glad...


Och nu kommer så klart dessa ruggiga historier om människor som har råkat illa ut i varghägn:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14995907.ab


Mattias plockade fram statistik som visade att fler hundar dödas av jägare än av vargar varje år.


Jag har sett varg på riktigt för länge sedan i norra Värmland. En vild varg som levde i skogarna runt Klarälvsdalen. En vild varg som levde så som vargar ska leva.



 
 
Ingen bild

Sara

19 juni 2012 10:09

Ja, jag hade också blivit glad, och hade jag som vargskötare och Kolmårdenrepresentant jobbat där så hade jag tagit ut de människorna för att visa på allvaret. Där är det inte människan som är viktig, det är djuret.

 
Ingen bild

Camilla

19 juni 2012 10:24

Upplevde samma som du, Eva, när jag gjorde vargbesök på Kolmården. Varför kan besökande människor inte respektera djuren?! Alla fick ju samma klara direktiv, ändå skulle de som du säger följa efter dem, lägga sig på dem och jag vet inte allt :-(. Känner igen statistiken som Mattias hittat, men det nämns aldrig i varghetsen i media. Bedrövligt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva Fabricius - 8 januari 2020 19:27


Om du är träningssugen och sugen på fysträning tillsammans med din hund. Häng då på vår löpargrupp på Lunds BK. Vi träffas på onsdagar och lägger upp träningen efter förmåga, lust och intresse. Alla har olika målsättningar och förutsättningar. ...

Av Eva Fabricius - 6 januari 2020 20:39


Flocken har sedan sist utökats med ytterligare en liten borderterrier. Max eller Gibas Riverdance Code, heter han. En fantastiskt härlig hund som smälter så fint in i flocken. Mängder av härlig energi. Fokus för året är agilityn och spåret. Och v...

Av Eva Fabricius - 27 februari 2018 22:23


    Under våren går jag en webbaserad kurs i tävlingspsykologi för Eva-Marie Wergård. Det finns många böcker om ämnet, bra TED-talks, föreläsningar och diskussioner. En av mina favoriter är Pia Sundhage och hennes bok "Spela på bästa fot - Att l...

Av Eva Fabricius - 29 december 2017 18:51

Jag kan varmt rekommendera Charlotte Kallas bok "Styrka, teknik & pannben" om man vill få träningspepp i vintermörkret.    ...

Av Eva Fabricius - 6 november 2017 20:51


Vilka dagar vi har! Vi varvar att träna för nya lydnadsettan, lägre klass bruksspår och agilityn. Jag har också anmält mig och pojkarna till "Fysträning med hund" för Eva-Marie Wergård och till hennes tävlingspsykologikurs. Det ska bli jätte roligt a...

Presentation


En blogg om hundglädje, barnglädje, träningsglädje och livsglädje. En blogg om mina terriers Eddie, Ozzy och Max och om min familj Mattias, Maja och Vilma.


Senaste inläggen

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Min gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards