Alla inlägg under april 2011

Av Eva Fabricius - 26 april 2011 23:14

Vilken härlig påskvecka vi har haft! Varmt och skönt har det varit och mycket hundträning har det blivit.


I torsdags spårade vi med Molle, Lukas och Gudrun. Varmt var det, som attan. Mattias följde med och fotade oss. Eddie fick aldrig ens fäste i sitt spår så det var inte mycket att göra än att bryta. Ozzy spårade dock som en liten gud! Han behöver utmaningar och tydligen var ett nästan bortdunstat spår en bra utmaning. Han plockade den ena apporten efter den andra! Underbart! Sen åkte vi alla och badade.


     


I fredags var det dags för Gåsahoppet i Skurup. Det var flera banor igång samtidigt i inomhushallen. Hög ljudnivå och mycket mycket störning! Men pojkarna jobbade jätte bra!! Och jag kom inte ens på tanken att fundera på att jag skulle kunna glömma banan eller vad som skulle hända om en av hundarna sprang bort. Total fokus och koncentration. Eddie fick med sig en bit av mitt finger på upploppet så blodet rann och jag fick gå till sjukstugan. Så kan det gå, mina vänner! Agility är en farlig sport! Inga resultat att rapportera dock, eftersom vovvarna gick ur slalomet och jag tragglar inte utan lät dem köra vidare. Jag vet inte om det är rätt, men så länge jag inte är helt 100 % säker på att de kan slalomet så vill jag inte stoppa upp dem i en bana på tävling. Där ska de ha rätt attityd och engagemang. Det är det viktigaste!


I lördags åkte vi till Karlskrona och firade påsk med Mattias mamma och Peter. Mm, härligt! Till och med lite lydnad blev det. Man kan ju inte hejda sig!!

På hemvägen åkte vi förbi Åhus Brukshundklubb och jag passade på att träna lite. Då fick jag rapport från Maja som tävlat lydnad i Burlöv att de hade blivit uppflyttade!! GRATTIS MAJA OCH NEMI!!! Bra jobbat!!


             


Hej då, säger Eddie!

       

Av Eva Fabricius - 19 april 2011 13:25

 Tänka sig en sådan lyx, att Mattias följer med och fotar mina kära kursdeltagare i de agilitykurser som jag håller på Lisas Hundskola i Södra Sandby. Båda vovvar och förare är så duktiga så jag blir varm i hjärtat!!        Tävling: Hitta köttbullen i bilden ovan!        Hm, med skeptisk blick... Nej, det var nog mest skratt! :)         Titta inte ner!    

 
Av Eva Fabricius - 17 april 2011 16:11

 

Årets första tävling! Och så dammig jag var! Inte för att vi inte har tränat, för det har vi. Och det har faktiskt gett resultat. Både kontaktfälten och slalomet satt för dagen. Och även handlingen och byten. Men min attityd... Den var svårväckt, ni vet det där "jävlar anammat!" Det måste ju till! De första timmarna funderade jag mest på vad jag gjorde uppe så tidigt på en lördag. FEL!


Men vi gjorde två kanonlopp, Ozzy ett och Eddie ett. Med helt rätt attityd och engagemang! Men jag strulade till båda loppen i slutet. Så kan det va! Många bordrar var där! Och en liten cairn.


Ozzy skulle för övrigt mätas in och jag var bensäker på att han var en smallhund. Så jag satte nästan i halsen när domaren sa "medium". 1 cm över gränsen var han! Bara för att han ställde upp sig så fint, så kunde inte ens domaren låtsas att han var en smallhund och skriva det i protokolllet istället! Himlans utställningsgener! ;)


De sista loppen för dagen väckte mig ur mitt lathetskoma i alla fall. Så nu taggar vi inför nästa helg och Oxie! Gött! Grattis alla duktiga lundaekipage som också var i Ystad!!!


Efter tävlingen så tänkte jag och pojkarna vandra i Torup. 7 km kändes bra. Men jag gick vilse och hamnade på samma spår igen vilket resulterade i nästan 3 timmars promenad i regn och vi hann minst tillryggalägga 1,3 mil! Hur kan man gå vilse när spåren är snitslade?!


I dag blev det en lugnare promenad i trygga Skrylle. DÄR kan man INTE gå vilse!

Av Eva Fabricius - 10 april 2011 21:37

Det är helt fantastiskt! Varmt och skönt, blommor och färger! ÄNTLIGEN!!!


              Veckan har bestått av mycket hundträning. I måndags höll jag och pojkarna agilitykurs hos Lisa, som gick jätte bra. Alla är så duktiga! I tisdags körde vi lydnad och i onsdags agility med Cissi och Maja. Vi jobbar mycket med grunder, stabilititet och tydlighet. Men sen leker vi så klart en massa!


I går la vi spår i Snogeholm och Ozzy fick ett 1000 metersspår! Eddies var något kortare, men intensivt och bra! De jobbade så duktigt!


Men det bästa var denna veckas naturreservat! Tillsammans med Dirfa, Sara, Per, Annika och Andreas vandrade vi vid Stenshuvud, Sveriges sydligaste, punkt tror jag. Helt underbart!! Och därefter blev det lite lydnad på klubben... I t-shirt! Bildbevisen från vandringen ser ni ovan. Tack för en bra dag!!!


Nästa reservat- Kulturens Östarp!


Av Eva Fabricius - 5 april 2011 22:54

 

Mycket hundträning blir det. Ja, i lördags blev det ju promenad i naturreservat och mest lek. Och i söndags spårade vi ute på Revinge. Min favoritpaparazzi följde med och smygfotade oss. Han gjorde allt för att dölja sin framfart men det lyckades han minsann inte med. Vi visste precis var vi hade honom hela tiden! :)


Ozzy fick ett figurantspår, som vi nu har döpt denna typ av spår till. Termen är inte vedertagen och finns inte i några ordböcker. Men spåret fungerade bra i alla fall. Ozzy spårade på som attan, hittade alla sina prylar och en Åsa i slutet. Hund nöjd-matte nöjd!

 

Belöningen får man inte glömma! Vilket jag gjorde. Men paparazzimattias spårade upp tuben, som den spårhund han är!

 

Till Eddie hade jag själv gått ut ett cirka 800 meter långt spår. Med klurigheter, fastbundna apporter och Inki Sjöstenhög i slutet som bestod av träapporter, gotte och leksaker. Eddie spårade jätte fint! Hittade alla prylar och jobbade metodiskt!

    Titta, vovven kan till och med lämna föremål i min hand nu!


     


Vi klämde också in budföring och framförgående.


Idag har vi kört lydnad och jag fokuserar på stadga och länkning av moment. Och på att trampa och frysa på en target. Duktiga vovvar. De är alltid duktiga, enligt dem själva!

Av Eva Fabricius - 2 april 2011 22:59

Ett naturreservat i veckan var det ja! Och även denna vecka har vi uppfyllt kvoten. Nu blev det en långpromenad på Rommeleåsen i varierad blandskog. Varmt och skönt var det och hundarna kunde till och med bada.


Ozzy med en ny kompis...


   

Eddie gillar att bada...

     

Ny kompis nummer 2...

 

Presentation


En blogg om hundglädje, barnglädje, träningsglädje och livsglädje. En blogg om mina terriers Eddie, Ozzy och Max och om min familj Mattias, Maja och Vilma.


Senaste inläggen

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Min gästbok

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards