Alla inlägg den 8 april 2010

Av Eva Fabricius - 8 april 2010 19:23


Utrustad med hundar, torkad lever, skål och pojkvän åkte vi till klubben. Tredje kvällen i rad... mmm, vi hårdtränar.  


 

Eddie tyckte att det var jätte roligt att det var Mattias som stog med skålen denna gång och belönade.

Vi körde 4-pinnars slalom mot skål. Duktig pojke!

Vi körde snabba lägganden under gång med Mattias och skålen bakom Eddies rygg. Mycket duktig pojke!!

Och så körde vi apportering då vi både kastade och la ut apporten!!! Och han börjar att klicka!! hur han ska göra. Pojken!! Dock blir det tugg (jag vet, jag borde inte belöna det men det är så roligt att han tycker att det är kul att springa ut och hämta) men han kommer in. Jag testade att han skulle sätta sig med apporten men det var svårare så jag ska köra att han bara kommer och lämnar i handen på lördag.


Ozzy fick först en motivationsinkallning och sen ett slalom precis som Eddie. Därefter körde vi lägganden där jag backade och kvarsittande med Mattias och skålen bakom hans rygg. Det fungerade jätte bra!! Det är faktiskt stor skillnad när det inte är mycket folk och hundar på planen.


Jag avslutade med en motivationsinkallning med alla pojkarna! Klockrent! Mattias hamnade dock på efterkälken!


Så imorgon ska vi BARA ut och gå i skogen med Maja och hennes vovvar och så tar vi med kaffe och fika. Oh, så gött! Bra avslut på en träningsvecka.


Sen lördag: då blir det spår och så träningstävling.

Är Eddie på G så kör vi

Platsläggandet (kortare sträcka och tid beroende på hur splittrad han är av situationen)

Budföring (utrustar mottagaren med godis)

Linförighet (belönar i slutet. Avbryter om han tappar för mycket i kontakt)

Platsläggande under gång (stannar kvar hos honom)

Inkallning (eventuellt kortare sträcka)

Apportering (jag tar emot apporten framifrån)

Hoppet


Mycket belöning efteråt!


Så här trötta är pojkarna nu!


   

Av Eva Fabricius - 8 april 2010 12:57

Vi tänkte spåra på lördag i Snogeholm och sedan åka på träningstävling efter spåret. Hm, jag funderar lite på hur jag lägger upp träningstävlingen på bästa sätt. Det ska bli intressant att se om Eddie orkar köra flera moment i följd utan allt för mycket belöning mellan momenten. Vi har ju inga som helst tävlingsrutiner tillsammans förutom utställningar. Och från dem har jag ju lärt mig att Eddie måste vara med ute och få titta på vad som händer innan. Jag ska testa att ha extern belöning (i form av leverkorv  ) i rygggsäcken.


Momenten är:

*Platsläggande 30 m i 3 minuter

*Budföring 50 m

*Linförighet 25 m

*Framförgående 25 m

*Läggande under gång 10 m

*Inkallning 15 m

*Apportering 10 m

*Hopp över hinder


Jag funderar på att köra:

Platsläggandet (men kortare tid och kortare sträcka)

Budföringen (men utrusta mottagaren med godis)

Linförigheten

Framförgåendet (skippar jag eftersom vi inte är klara med momentet)

Läggande under gång (lägger men stannar på platsen)

Inkallning

Apportering (om jag får till det idag)

Hoppet



Presentation


En blogg om hundglädje, barnglädje, träningsglädje och livsglädje. En blogg om mina terriers Eddie, Ozzy och Max och om min familj Mattias, Maja och Vilma.


Senaste inläggen

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2010 >>>

Min gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards