Alla inlägg den 30 juni 2010

Av Eva Fabricius - 30 juni 2010 12:00


Ja ja men, idag har vi kört lydnad på hög nivå hos Lisas Hundskola. Två timmar i ett sträck med bara fotgående, traggel och nötning... Inget godis heller eller bollar för den delen...


Nehej, jag bara skoja.   Så jobbar ju inte vi! Idag var det belöningsträning som hette duga: vi bytte bollar med kamptrasor, testade att slänga uppletandeföremål och apportbockar hitan och ditan, targetplattor flög och hundarna likaså. Lååånga tungor fick de på köpet! Det är så roligt att jobba med belöning och motivation. För mig är det essensen och det viktigaste.


Ozzypärlan var inte alls så snusig idag. Ja, "snusig" inte "snuskig" som man kan tro att det står!   En gång for han i väg men sen var det kontakt som stog högst upp på listan... för det mesta i alla fall.. Det går att öka på kraven och ta bort hjälper för att istället låta honom tänka mer själv. Vi jobbade främst med kontakt-fritt följ, svängar, halter, apportering, hoppet och belöningar.


Eddiegossen som ju alltid är med blev helt galen när jag faktiskt slängde en boll som belöning. Och den skulle han ÄGA! Men vi lekte med föremålsbyten och byten med annan boll. Jag tycker om att jobba med belöningsträning för det är faktiskt en bit för sig. Att hunden ska uppskatta belöningen och älska den, men samtidigt så kan man ju ha olika grader av heta och mindre heta belöningar. Helst ska ju också hunden vilja leka med belöningen tillsammans med mig och inte någon annanstans på planen för sig själv. Terriers är ju annars experter på att dra iväg själva med sina leksaker.

           Vi lekte också med två uppletandeföremål som jag bytte mellan genom att kasta dem åt olika håll. Jag slängde ut ett föremål åt vänster och Eddie sprang ut, greppade och kom in. Så fort han släppte så slängde jag den andra saken åt höger och medan han hämtade den så plockade jag upp det första bytet (leksaken) och slängde den igen åt vänster när han kom in och släppte. Detta kan man göra mitt i uppletanderutan också. Mycket bra övning!

          Vi gjorde också lite framförgående, tränade vänstersvängar, ingångar och  apportering.


Nu är vovvisarna sååå trötta och nöjda! Om ett par timmar ska Ozzymannen vaccineras och få sin 1-årskontroll. Mycket spännande!!

Presentation


En blogg om hundglädje, barnglädje, träningsglädje och livsglädje. En blogg om mina terriers Eddie, Ozzy och Max och om min familj Mattias, Maja och Vilma.


Senaste inläggen

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2010 >>>

Min gästbok

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards