Alla inlägg den 6 augusti 2010

Av Eva Fabricius - 6 augusti 2010 10:19

  


Både hundarna och jag blir helt adrenalboostade efter och under agilitypassen.


Igår körde vi tillsammans med Maja, Martin, Zelda och Nemi plus två kompisar till Maja. Och det är bara så himlans roligt! Jag skulle kunna träna hur mycket som helst. Jag börjar nästan fundera på om jag måste börja springa själv innan träningen så att jag har fått ur det värsta ruset ur kroppen och kan tänka klart. Det där med överentusiasm har jag tidigare berört här och det är nog där jag är nu igen, i det överentusiastiska tillståndet. Inte så bra kanske...


Vi byggde en liten bana med slalom som andra hinder. Därefter kom tre hopp som stod lite på snedden, sen tunnel och hopp. Vi fick inte riktigt till det med slalom- hindret så jag måste öva på det. Ett bra flyt är A och O.


Så vad fick vi med oss...

Framåtsändande mot Maja med böcklingpastejtub i handen- bra!

Flygande starter- bra i viss mån. Måste få till våra starter.

Knuten hand istället för öppen- Bra!! Jag kan bli bättre på handsignalen.

Eddie kör järnet från början. Eddie behöver träna kontaktfält, starter och slalomingångar.

Ozzy behöver värmas upp. Han ska tränas på att söka hinder och att kunna skickas framåt.

Förkörare med annan hund är topp om man ska jobba med en seg hund eller en rädd hund.


Jag kan tagga hundarna hur mycket som helst MEN måste hålla huvudet kallt inför slalom och balanshinder. Annars blir det fel och dessutom farligt när framför allt Eddie kan strunta blankt i kontaktfält.


Ja, det var den träningen det. Har faktiskt varit duktig på att torrträna vänstersvängar också, men det är svårt som attan.


Antijagakanin-träningen då?

Idag fick vi till det så snyggt!!! En kanin kilar ut över vägen, Ozzy efter, Eddie stannar, jag ropar "nej", Ozzy vänder och kommer in till mig!!! Så mycket gotte de fick då!!!!!! Och en massa massa beröm och lek!


Därefter ser vi en westie på håll, men jag är inte säker på att ägaren vill att hundarna ska hälsa, alla är lösa, mina dogs springer lite framför mig och väntar på klartecken, westieägaren signalerar att det är okej, jag säger "varsågod", hundarna springer och hälsar!! Så snyggt!

Situationen innehöll allt bra: kontroll, tydlighet och sen belöning i form av annan hund! Me like!!!


Belöningsträning är mitt bästaste bästa!



Presentation


En blogg om hundglädje, barnglädje, träningsglädje och livsglädje. En blogg om mina terriers Eddie, Ozzy och Max och om min familj Mattias, Maja och Vilma.


Senaste inläggen

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Min gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards