Alla inlägg den 30 augusti 2010

Av Eva Fabricius - 30 augusti 2010 21:19


Ha ha, så här ser det också ut när vi tränar... Inte helt snyggt alltid, men det kommer... Det är nyttigt att se!


Jag vill säga att jag var modig och la ut mina bilnycklar i spåret i lördags ute på Revinge, och att hundarna nosade upp dem... Men riktigt så dramatiskt var det inte.


För säkerhets skull använde vi vanliga träapporter och leksaker i spåret, men jag vill behandla varje apport som om den var mina nycklar. Och i lördags nosade hundarna upp alla sina apporter i spåren och jobbade mycket mycket koncentrerat.


Vad är hemligheten- rätt energinivå och balans. Låter flummigt men det är det faktiskt inte. Speciellt Eddie är en känslig själ även om han inte verkar vara det när han överöser livet med kärlek, men han är faktiskt ganska så beroende av att alla är glada runt omkring honom. Så jag bestämde mig innan spåret att denna gång skulle jag inte hamna i någon form av konflikt med honom och inte heller konkurera om spåret... (känner du igen tänket, Sara?) Så Eddie fick gå lös fram till påsläppet där jag lugnt och fint selade på honom. Sen fick han jobba fritt men utan att ha mig småspringande där bak i linan, jag gick, inte sprang! Rätt balans och energi i kombination med de grusspår och koncentrationsövningar vi har pysslat med gav effekt! Han tog sig runt samlat och med näsan i backen hela tiden.


Ozzy jobbade också bra och koncentrerat och jag kan inte vara annat än vara nöjd!

                  Vi jobbade också med uppletandet efteråt och jag är nöjd med det också. Eddie har ju dödat allt han har hittat i rutan, men nu kom han in till mig md saken. Om inte så lång sträcka, eftersom jag stog mitt ute i rutan. Jag ska börja nästa träning med att vinda in föremålet ute i rutan, bestämde jag mig för efter en lång diskussion med spårkompisarna.


Idag har vi varit på klubben och tränat engagemang. Hundarna fick välja övningar själva och även vilka hinder de ville ta på agilitybanan. Mycket bra övning! Jag ska jobba vidare med engagemang. Vi jobbade också med att dutta på apportbocken och Ozzy verkar förstå vad jag vill. Eddie gör typ 30 andra saker innan han duttar...


Ja, dessa hundar....

Presentation


En blogg om hundglädje, barnglädje, träningsglädje och livsglädje. En blogg om mina terriers Eddie, Ozzy och Max och om min familj Mattias, Maja och Vilma.


Senaste inläggen

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Min gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards