Alla inlägg den 8 augusti 2010

Av Eva Fabricius - 8 augusti 2010 18:39

 

Jag har tyvärr inga bilder från dagens tävling pga ösregn. Jag hade med mig filmkamera men pga regnet stannade min favoritfotograf hemma. Och jag förstår det! Ozzy var dock med, trots att han inte tävlade och miljötränade mycket duktigt! Han fick skånska pepparkakor som belöning!


Vi körde två lopp idag på Sjöbo brukshundklubb som Sydöstra Skånes BK anordnade. Och jag är supernöjd!!


Jag är jätte glad över att vi tog oss igenom hela agilityklassbanan trots att fler än hälften diskade sig. Eddie jobbade jätte hårt men lyssnade ändå fint!  Vi fick dock 20 hinderfel främst pga kontaktfälten som Eddie hoppade över! Så vad träna??? Kontaktfält!! 


Hopploppet som var vårt andra lopp är jag som mest nöjd med! Vi var båda i balans, jag litade på honom, vi var lugnare och mycket mer samlade! Vi körde som på träning helt enkelt, både vad det gällde signaler och handling och kommandon. Och belöning! Vi drog på oss 10 fel, ett för islag i däcket och ett för vägran då vi nästan krockade. Däcket var första hinder och han kunde inte hålla ihop utan flög in i det, vägran fick vi för att jag missbedömde avstånd och sprang in i vovven. Så ska man inte göra! My mistace!


Positivt med dagen:

Eddie sökte hinder och tvekade inte så länge jag visade rätt

Han jobbade självständigt

Han ville jobba och var sugen

Han tog en mur hur lätt som helst trots att vi inte har tränat det så mycket


Så vad har vi med oss:

Vi ska köra som på träning, varken mer eller mindre! Eddie behöver inte taggas igång för han ger järnet ändå! Blir det för mycket så blir det helt enkelt överladdat i hans lilla huvud!

Lita på honom

Träna på däck som första hinder

Var tydlig med att visa nästa hinder

Stressa inte!


Det bästa är att vi nu har tävlat fyra gånger och det blir bättre och bättre för varje gång! Jag ser tydliga framsteg i vår kommunikation och i hur Eddie jobbar!


Bra jobbat alla kära lundaekipage som också var på plats i regnet!


 

Igår spårade vi i Skrylle med Nemi som ni ser här ovan och Maja och Zelda. Jag är jätte nöjd med båda pojkarnas spår som Maja la ut. Eddie var lite övertaggad som vanligt och missade därför en apport. Han fick en spetsvinkel därefter som han fick jobba med, men när han väl jobbade koncentrerat gick det jätte bra och han fick sin slutapport och en massa belöning. Det var skönt att han fick utdelning för att han jobbade koncentrerat!


Vi pratade lite om hur man bör jobba med en så laddad hund. Och vi kom fram till att jag ska börja med koncentrations- och lugnande övningar innan jag släpper honom på spåret. Så det ska jag göra.


Ozzy jobbade jätte snyggt men var osäker på om han följde rätt spår i början. Maja spårade med Zelda samtidigt så jag visste ju inte heller. Men plötsligt så låg det en apport framför hans tassar som visade att vi var på helt rätt väg!


Tack för bra spår Maja och din analys av övertaggade dogs!

Presentation


En blogg om hundglädje, barnglädje, träningsglädje och livsglädje. En blogg om mina terriers Eddie, Ozzy och Max och om min familj Mattias, Maja och Vilma.


Senaste inläggen

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Min gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards