Direktlänk till inlägg 18 maj 2011

Liten veckorapport

Av Eva Fabricius - 18 maj 2011 10:06

Så underbart att värmen och solen är tillbaka! Det är nu som det är både skönt och roligt att träna hund.


I torsdags la vi två jätte roliga spår till pojkarna, där spårläggaren (Gudrun) hade korsat sin egen väg två gånger. Först gick hon en lång raksträcka på cirka 600 meter. Därefter gjorde hon en lov tillbaka och gick som ett S över raksträckan och vinklade ut till vänster. Det innebar två övergångar där hon alltså korsade sitt eget spår. Hon placerade en snitsel där hon korsade spåret, så att jag tydligt skulle kunna se hur hundarna jobbade. Totalt blev spåren cirka 1000 meter långa. 

        Resultatet; båda hundarna bara noterade första övergången och spårade sedan vidare i ett raskt tempo utan att bry sig nämnvärt. Det var jätte roligt att se och att de faktiskt inte brydde sig så mycket om våra klurigheter trots att tidsskillnaden inte var stor.


I lördags åkte jag och Ozzy till Arvika och Mattias och Eddie hade föräldrafritt. Det är inte ofta man får tillfället att bara fokusera på en hund, så jag tog tillfället i akt. Jag och Ozzy har som jag har nämnt tidigare, lite problem med grundpositionen, ni vet att bara sitta vid min vänstra sida. Så fort jag ber honom komma in till sidan, så börjar han gnälla och skrika och gå upp i stress. Och så hoppar han runt på stället istället för att sitta lugnt kvar. Det resulterar i att han hela tiden hamnar ur position och jag försöker då rätta in honom. Han blir ännu mer stressad och frustrerad och jag blir kluven och vet inte riktigt hur jag ska jobba vidare. Helst vill jag att han ska bjuda på beteendet själv och jag vill inte rätta in honom varje gång. För det blir i sig ett felbeteende.

      Så därför fokuserade vi mycket på ingångar och att sitta vid sidan när vi var själva i Arvika. Och ja, det blir nog bättre! Åter igen, måste jag jobba med mitt eget lugn och tydlighet. Hm, det man inte har i kroppen får man kompensera genom den goda viljan. :)


I går körde jag lydnad med båda pojkarna på klubben. Eddie fick krypa, ligga plats 3 minuter i grupp, leka och komma in med leksaken, träna på ställandet. Och leka igen. Han är så duktig och har verkligen hittat formen. Jag längtar efter att tävla honom mer. Han är anmäld till en appelltävling om några veckor men jag vet inte om vi har kommit med ännu.

     Ozzy var supertaggad! Kanske för att jag har fokuserat på honom i några dagar. Vi körde fria följet, läggande under gång, rutan och sitta vid sidan. Därefter länkade jag inkallning och hoppet med kommendering och tävlingsbelöning. Första gången gick det så fruktansvärt dåligt. Han var okoncentrerad, hade dåligt fokus och jag blev så splittrad och rörig i mina rörelser. Jag fick andas lite och så gjorde vi om det med mycket bättre resultat!! Då tog jag det lugnare, var tydligare och även lite mindre "glad".

       Åter igen, hundträning handlar om energier och känslor. Mitt problem är att jag lätt går upp i varv (för att jag tycker att det är så roligt) och då blir signalerna röriga och jag blir inkonsekvent både i kropp och tanke. Man måste hitta den perfekta harmonin mellan de båda.


Vi har även jobbat på våra nya byten i agilityn. Och jag har avslutat agilitykurserna hos Lisas Hundskola. Härliga kursare och härliga hundar! Man lär sig så fantastiskt mycket genom att hålla kurs.





 
 
Lotta

Lotta

18 maj 2011 10:43

Att andas när man tränar (och tävlar) är en himla bra idé! ;-)

http://www.bruksterrier.se

Eva Fabricius

18 maj 2011 10:44

Jo, det är rätt! Jag ska tänka på det!

 
Thereze

Thereze

19 maj 2011 07:34

Bra att du tänker på energi och attityd hos dig också. :) Det är viktigt! Precis lika viktigt som att hunden ska ha rätt attityd inför uppgiften. Lycka till med bytena!!
Kram

http://www.hundhopp.se

 
Ingen bild

Sara

19 maj 2011 08:27

Oj oj oj vad långt ni ha rkommit!! KUL!! Kryp, rutan, och framförgående och allt som jag inte ens är i närheten av. Får lägga på ett kol här tror jag ;-)

Skönt med fokus på en hund i taget ibland, det behöver både hund och förare tror jag.

Bra du tänker på din energi, att inte vara för "glad" som du säger. Inte alltid lätt att komma ihåg dock :-)

KRAM

 
Agge

Agge

19 maj 2011 10:34

Jag såg lite av ert fria följ i tisdags och det såg jättetrevligt ut! Jag tycker ni borde få lite pluspoäng för hans snygga frambensrörelser också :)

http://aggeoco.wordpress.com

Eva Fabricius

19 maj 2011 10:38

Ha ha, ja han är som en liten piafande häst. :)Tack!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva Fabricius - 8 januari 2020 19:27


Om du är träningssugen och sugen på fysträning tillsammans med din hund. Häng då på vår löpargrupp på Lunds BK. Vi träffas på onsdagar och lägger upp träningen efter förmåga, lust och intresse. Alla har olika målsättningar och förutsättningar. ...

Av Eva Fabricius - 6 januari 2020 20:39


Flocken har sedan sist utökats med ytterligare en liten borderterrier. Max eller Gibas Riverdance Code, heter han. En fantastiskt härlig hund som smälter så fint in i flocken. Mängder av härlig energi. Fokus för året är agilityn och spåret. Och v...

Av Eva Fabricius - 27 februari 2018 22:23


    Under våren går jag en webbaserad kurs i tävlingspsykologi för Eva-Marie Wergård. Det finns många böcker om ämnet, bra TED-talks, föreläsningar och diskussioner. En av mina favoriter är Pia Sundhage och hennes bok "Spela på bästa fot - Att l...

Av Eva Fabricius - 29 december 2017 18:51

Jag kan varmt rekommendera Charlotte Kallas bok "Styrka, teknik & pannben" om man vill få träningspepp i vintermörkret.    ...

Av Eva Fabricius - 6 november 2017 20:51


Vilka dagar vi har! Vi varvar att träna för nya lydnadsettan, lägre klass bruksspår och agilityn. Jag har också anmält mig och pojkarna till "Fysträning med hund" för Eva-Marie Wergård och till hennes tävlingspsykologikurs. Det ska bli jätte roligt a...

Presentation


En blogg om hundglädje, barnglädje, träningsglädje och livsglädje. En blogg om mina terriers Eddie, Ozzy och Max och om min familj Mattias, Maja och Vilma.


Senaste inläggen

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Min gästbok

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards