Direktlänk till inlägg 21 augusti 2010

Spårlördag i Skrylle

Av Eva Fabricius - 21 augusti 2010 16:13

Mmm, nu har spårträningen dragit igång... Härligt!


Jag måste dock erkänna att det var lite jobbigt att gå upp kl. 6.30 en lördagsmorgon nu efter semestern. Det kommer inte naturligt, kan jag villigt erkänna. Men ett plus var det fina vädret vilket gjorde att min motiation ändå ökade. Och när man väl har gått upp finns ingen återvändo.


Vi var ett litet sött gäng som träffades idag och jag spårade ihop med min oerhört engagerade spårkompis (och instruktörskompis) Sara. Jag har funderat mycket kring träningskompisar den sista tiden efter många samtal med mina hundkompisar. Och jag har insett att jag varken vill eller kan jobba bra ihop med träningskompisar som inte ger träningen rätt fokus. Jag har blivit mer och mer noga med att välja ut mina träningsvänner faktiskt. Inte att man måste tänka lika, abolut inte! Nej, vad jag behöver är engagemang! Att man engagerar sig i varandra! Tittar på varandra och kritiserar det som är mindra bra och berömmer och lyfter fram det som är bra! Det är ju så jag kommer vidare i min träning! Och det gäller verkligen allt: engagemang i varandras spår, i agilitykombinationer, i lydnadsmoment, i vardagslydnad...


Idag så tränade jag och Sara och jag tror att vi båda tänker lika: självklart ska man engagera sig i varandras träning! Man lyssnar och tar in hur den andra vill ha det och gör sitt bästa för att få till övningarna på bästa sätt.


Summa sumarum: Eddie spårade två spår på grus! Underbart, kul och nyttigt! Eddie såg dock i kors när han förstog att jag efterfrågade ett nytt  spårbeteteende från honom (nosen i backen hela tiden!), annat tempo (inget rus), pyttesmå apporter mm. Somliga sträckor löste han utmärkt, andra mindre utmärkt! Men hans lilla huvud gick på högvarv och nu är han sååå trött! Nyttigt för oss båda!


Ozzy älskling, fick tapp i spåret, en bäck med vatten att gå över och tvingades leta apporter uppe på stubbar! Han övervann världen när han tog sig över bäcken och hittade spåret på andra sidan! Som han jobbade! Och så duktig han var och varm i hjärtat blir matte som är blödig för sina vovvar!


Saras Dirfa spårade toppensnyggt och hennes vinst blev en bra promenad med båda terrierpojkarna där alla fick springa lösa! Sara släppte lite på sitt kontrollbehov och jag tror att hon blev positivt förstärkt! :)  


Tack för en bra träningsdag!


 
 
Ingen bild

Iréne

22 augusti 2010 09:31

Ja, de flesta som tränar hund har blivit duktiga på att förstärka sina hundar. Vi människor är ju inte annorlunda än våra hundar när det gäller detta. Vi vill också höra när vi gjort något bra och behöver peppas när det går mindre bra. Så att välja positiva träningskompisar och instruktörer är jätteviktigt när man håller på med sin älsklingshobby.

Eva Fabricius

22 augusti 2010 13:08

Jag håller helt med dig, Iréne!
Det är så viktigt!

Jag ska lägga upp filmerna på dig och lilla valpen också.
eva :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva Fabricius - 8 januari 2020 19:27


Om du är träningssugen och sugen på fysträning tillsammans med din hund. Häng då på vår löpargrupp på Lunds BK. Vi träffas på onsdagar och lägger upp träningen efter förmåga, lust och intresse. Alla har olika målsättningar och förutsättningar. ...

Av Eva Fabricius - 6 januari 2020 20:39


Flocken har sedan sist utökats med ytterligare en liten borderterrier. Max eller Gibas Riverdance Code, heter han. En fantastiskt härlig hund som smälter så fint in i flocken. Mängder av härlig energi. Fokus för året är agilityn och spåret. Och v...

Av Eva Fabricius - 27 februari 2018 22:23


    Under våren går jag en webbaserad kurs i tävlingspsykologi för Eva-Marie Wergård. Det finns många böcker om ämnet, bra TED-talks, föreläsningar och diskussioner. En av mina favoriter är Pia Sundhage och hennes bok "Spela på bästa fot - Att l...

Av Eva Fabricius - 29 december 2017 18:51

Jag kan varmt rekommendera Charlotte Kallas bok "Styrka, teknik & pannben" om man vill få träningspepp i vintermörkret.    ...

Av Eva Fabricius - 6 november 2017 20:51


Vilka dagar vi har! Vi varvar att träna för nya lydnadsettan, lägre klass bruksspår och agilityn. Jag har också anmält mig och pojkarna till "Fysträning med hund" för Eva-Marie Wergård och till hennes tävlingspsykologikurs. Det ska bli jätte roligt a...

Presentation


En blogg om hundglädje, barnglädje, träningsglädje och livsglädje. En blogg om mina terriers Eddie, Ozzy och Max och om min familj Mattias, Maja och Vilma.


Senaste inläggen

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Min gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards