Alla inlägg den 3 november 2010

Av Eva Fabricius - 3 november 2010 09:58

Vi spårade på min födelsedag, kan man fira på ett bättre sätt?

Ja, jag glömde att ställa om klockan så jag kom kl. 07.30 istället för 09.00, då de andra dök upp. Så vi fick sitta ute på en parkering mellan några stridsvagnar och dricka kaffe, jag och hundarna.


Vi spårade tillsammans med Gudrun och Johan och jag la ett jätte roligt spår till Gudruns Lukas. Spåret gick över grus, fortsatte in i en vallad ruta, övergick i 2 spetsar som ett N, över en stock med en pinne mitt på stocken och sen ett slut över en väg. Det klarade Lukas galant!


Jag ville ha två 500-meters spår med bara pinnar i. Och jag ville gå spåren själv. Ja, med hund också så klart. Själv hade jag aldrig tagit mig runt... :)

Finns det något mer underbart, än att gå i en höstskog helt själv med sin hund som jobbar stenhårt med ett utlagt spår? Det är så spännande att se var man hamnar och om vi kommer runt och får med oss alla apporter. Och det fick vi!! Runt kom vi, med alla apporterna upphittade!! Bra jobbat, vovvar!!!


Vi körde uppletande efter fikan, och jag tyckte att jag var duktig som vindade in föremålen snyggt. Men lilla Ozzy sprang istället och hämtade ett helt annat föremål i andra änden av rutan som låg kvarglömt sen förra hunden. Han tyckte att han kunde fixa uppletandet helt själv. Och det tyckte nog jag också!


Förutom spår så ägnar vi oss mycket åt lydnaden nu, både vardagslydnad och brukslydnad. Vi tragglar apportering och framförgående i det oändliga, tycker jag. Att det ska vara så svårt?!


För övrigt så hamnade Ozzy i elstängslet som går runt St. Lars hästhage igår morse. Jag hade sagt till honom flera gånger, att inte springa in i hagen. Han lyssnade, men sen så såg jag hur han kikade på mig under lugg med en blick som sa "Ha ha, du kan inte stoppa mig! Nu springer jag in i hästhagen och äter bajs och kagar kaniner!!" Och i samma stund fick han en elstöt...

Högst effektivt, kan jag säga. Efter det var han mycket noga med att inte göra egna utflykter. Lillgubben lär sig nya saker om livet. 


Vi kom för övrigt med på MHt på lördag, till hans uppfödares stora glädje!! Han är först ut, så nu ska han få visa var ribban ska ligga!!

  

Presentation


En blogg om hundglädje, barnglädje, träningsglädje och livsglädje. En blogg om mina terriers Eddie, Ozzy och Max och om min familj Mattias, Maja och Vilma.


Senaste inläggen

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Min gästbok

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards