Alla inlägg den 26 november 2010

Av Eva Fabricius - 26 november 2010 13:35


 

Klubben en vinterförmiddag...

Snö, kalla tassar, fruset vatten i vattenflaskan...


Men det går att träna hund ändå! Rätt utrustad med röd overall, icke ömtåliga hundar, vattentäta leksaker och korv.


(Sara & Dirfa)


Vad kan man då träna?

Jag hade redan innan bestämt mig för att köra mycket fysträning.

Det resulterade i jätte långa budföringsskick från ena kortsidan av planen till den andra. Det blev 5 skick totalt per hund. Därefter uppletande med 3 saker i en avlång upptrampad ruta. Nu ska jag jobba med djupa skick, med en påminnelsesak nära. Det är svårt och jobbigt i snö, speciellt saker av plast lämnar lite vittring, märkte vi.

      Japp, nu är det dags att testa hundarna lite. Köra mycket uthållighetsövningar och konditionsövningar.


Fler tips på vinterträning: 

* Budföring-långa skick i backar

* Uppletande i stora rutor

* Dirigeringsövningar i snö- visa hunden åt vilket  håll den ska springa och belöna genom att kasta godis (försvinner lätt i snön) eller leksak. Alternativt, låt hunden springa mot burk eller föremål.

* Skicka hunden framåt långa sträckor i snön mot stenar eller bänkar, som den får hoppa upp på

* Gräv ned leksak eller godis i snön som hunden då får jobba för att få upp


   

Resultatet:

 


Presentation


En blogg om hundglädje, barnglädje, träningsglädje och livsglädje. En blogg om mina terriers Eddie, Ozzy och Max och om min familj Mattias, Maja och Vilma.


Senaste inläggen

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Min gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards