Direktlänk till inlägg 16 april 2010

Nu tjatar de på mig...

Av Eva Fabricius - 16 april 2010 11:05

... att jag måste blogga mera. Sara frågade till och med om jag har tagit träningsuppehåll!! Men icke, sa nicke!


Först och främst, igår hittade Mattias Eddie liggandes mitt på köksbordet bara för att det var som allra mest sol där!


   


Annars så har det varit fullt ös hela veckan.

Måndagen var som vanligt vigd till allmänlydnadskursen. Vi tog en promenad med alla våra ekipage runt om Gunnesbo. Och det gick hur bra som helst. Jag och Sara visade lite olika roliga aktiveringsövningar som man kan göra på promenaderna, som exempelvis att hoppa upp på stenar, leta godis, leka på gräsplättar... allt för att inte hunden ska gå i en bubbla (värld) och matte/husse i en annan.


Mattias och Ozzy fick några riktiga fullträffar när de tränade "sitt kvar" och "ligg kvar" och Mattias kom på att det går mycket bättre när godiset är i fickan och inte i handen. Perfekt!  


I tisdags var det lydnadsträning på schemat...

Med Eddie testade jag att lära in "backa" genom att bara gå mot honom och så fort han gjorde minsta tillstymmelse till att röra sig bakåt, klickade jag! Han tyckte det var superroligt! Detta tränar vi för att få bakdelskontroll som vi har nytta av i all lydnadsträning och i agilityn. Sen så lekte jag mest med honom.


Ozzy lekte jag faktiskt också mest med och så fick han trampa på targetplattan.


I onsdags var vi ute hos Lisas Hundskola tillsammans med Gudrun och hennes golden Lukas. Vi har en timma var som vi får disponera hur vi vill. Jag körde först igång med lilleman och vi gjorde jätte bra kontaktövningar, där man varvar att köra "nos mot näsa" med att gå framåt med vovven bredvid sig och sedan backa igen. Tanken är att man ska byta riktning också. Lisa stog och skrek "höger", "vänster", "backa" åt mig och jag var helt lost! Men övningen gick hem och vi fick in flytet. Tanken är just att hela övningen ska flyta ihop. Jag ska köra den med kursarna på måndag, om Sara inte misstycker. Sen så pratade vi lite om mentalitet och hur jag ska tänka när jag tränar. Lilleman samlar faktiskt ihop sig efter ett tag och slutar att pipa och gå upp i varv. Då blir han extremt fokuserad och samarbetsvillig!


Eddie fick också varva "nos mot näsa" med att gå framåt. Han tyckte först att jag var knäpp men sen så kom han igång. Mycket handlar om att hela tiden vända sig bort, så att hunden ska söka upp mig och så stannar man så fort hunden släpper kontakten så att man inte bara fortsätter framåt.

                         Sen gjorde vi en inkallning och så tränade vi rumpan på honom!   Genom att stå stilla, visa godis framför nosen och hela tiden ge en liten godisbit så fort hunden rör sin rumpa mot mitt vänster ben. Det är helt enkelt baktassarna som ska jobba. Sen tränade vi backa igen och en fjärr. Vi lekte också och nu kommer han in med leksaken hela tiden efter att jag har slängt den.


Både Lisa och Gudrun tyckte att Eddie börjar bli jätte duktig på att hålla kontakten och att han är samarbetsvillig! Det enda nu är att han vill pinka överallt så det får vi träna på. Att inte pinka överallt alltså!


Hundarna är överlag ganska så lika, men med vissa skillnader. Ozzy har lättare för att gå upp i varv. Han är också just nu lite svårare att få kontakt med. Han är egentligen ganska så lättjobbad, tycker jag. Men jag måste hela tiden anpassa övningarna så att han inte varvar upp för mycket, men inte heller släpper kontakten och intresserar sig för annat.


Det är jätte bra att få privatundervisning och både Gudrun och Lisa är så tacksamma att jobba med för de är så engagerade och duktiga. Och positiva. Bestämt med snällt!


 
 
Ingen bild

Lisa

17 april 2010 21:17

Hej Eva
Kul att läsa om din träning med killarna, imponeranede...........
Hur går nos mot näsa till??
Kan du ge lite tips eller tänka på när man börjar träna personspår med sin hund?

 
Ingen bild

Maja

18 april 2010 08:10

Åh ni är så duktiga med träningen! Heja heja! Fortsätt så! Vad söt soldyrkaren är! Det finaste man har, det sätter man på bordet :)

 
Thereze

Thereze

18 april 2010 11:03

Ni verkar ligga i i träningen, vad roligt! :)

http://www.therezegra.tk

 
Eva

Eva

18 april 2010 16:19

Ha ha, ja vi ligger i!

Lisa, nos mot näsa innebär att man istället för att gå framåt med hunden på vänster sida, backar bakåt. Hunden går mot mig och söker min ögonkontakt och jag backar, alltså nos mot näsa.:) Övningen kan varieras på oändliga sätt och du har mer överblick över vad hunden gör än om hunden går vid din sida. Sen varvar du nos mot näsa med att vända upp så att ni båda går framåt och sen backar du igen.

Personspår! Oh, det är så roligt. Jag brukar börja med spontanspår. Jag går ut ett kort spår som inte hunden ser och placerar en godisskål i slutet med lock, så att det inte luktar för mycket. Sen tar jag ut hunden efter kanske 20 minuter, går över spåret och ser om hunden tar upp det. Jag säger inget och visar inte på marken. Tar den inte upp spåret så går jag över det några gånger. Gör den inte det så spelar det ingen roll. Då gör du bara om det vid ett senare tillfälle.

Tips:
rätt korta spår utan vinkel
ge ej några kommandon eller signaler. Hunden ska från början lära sig att reda ut spåren. Jag kan ju inte visa den sen när jag inte vet hur spåren går.
Bra belöning i slutet

http://eddieozzy.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva Fabricius - 8 januari 2020 19:27


Om du är träningssugen och sugen på fysträning tillsammans med din hund. Häng då på vår löpargrupp på Lunds BK. Vi träffas på onsdagar och lägger upp träningen efter förmåga, lust och intresse. Alla har olika målsättningar och förutsättningar. ...

Av Eva Fabricius - 6 januari 2020 20:39


Flocken har sedan sist utökats med ytterligare en liten borderterrier. Max eller Gibas Riverdance Code, heter han. En fantastiskt härlig hund som smälter så fint in i flocken. Mängder av härlig energi. Fokus för året är agilityn och spåret. Och v...

Av Eva Fabricius - 27 februari 2018 22:23


    Under våren går jag en webbaserad kurs i tävlingspsykologi för Eva-Marie Wergård. Det finns många böcker om ämnet, bra TED-talks, föreläsningar och diskussioner. En av mina favoriter är Pia Sundhage och hennes bok "Spela på bästa fot - Att l...

Av Eva Fabricius - 29 december 2017 18:51

Jag kan varmt rekommendera Charlotte Kallas bok "Styrka, teknik & pannben" om man vill få träningspepp i vintermörkret.    ...

Av Eva Fabricius - 6 november 2017 20:51


Vilka dagar vi har! Vi varvar att träna för nya lydnadsettan, lägre klass bruksspår och agilityn. Jag har också anmält mig och pojkarna till "Fysträning med hund" för Eva-Marie Wergård och till hennes tävlingspsykologikurs. Det ska bli jätte roligt a...

Presentation


En blogg om hundglädje, barnglädje, träningsglädje och livsglädje. En blogg om mina terriers Eddie, Ozzy och Max och om min familj Mattias, Maja och Vilma.


Senaste inläggen

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2010 >>>

Min gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards